آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاست

علما و جوانان کشور خواستار شدند:

آتش‌بس اعلام شده بین طرفین جنگ، باید عمومیت پیدا کند


شماری از علما و معیینیت جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور امروز یکشنبه طی نشست خبری درکابل ضمن استقبال از آتش‌بس اعلام شده بین طرفین درگیر در افغانستان؛ از طرفین جنگ می‌خواهند که این آتش‌بس را فرا زمانی ساخته و عمومیت بدهند.
به گزارش خبرگزاری دید، سید کمال سادات معیین جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور گفت: کشور ما در چهل سال گذشته قربانی زیاد پرداخته است دیگر مردم از جهل و جنگ خسته شده است.
آقای سادات افزود: خواست جوانان افغانستان تامین صلح و برابر در کشور است و ما از آتش‌بس اعلام شده حمایت قاطع می‌کنیم.
رییس جمهور غنی به درخواست علما از ۲۷ رمضان الی ختم عید سعید فطر را آتش‌بس عمومی اعلام کرد و آتش‌بس از طرف طالبان نیز به نوعی لبیک گفته شد و آن‌ها تنها سه روز عید سعید فطر را آتش‌بس اعلام کردند.
معیین جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ ازمخالفین مسلح حکومت می‌خواهد که دست از خشونت برداشته و آتش‌بس شان فرا زمانی اعلام کنند و از قتل و کشتار و برادر خود دست بردارند.
سادات ازمخالفین می‌خواهد که بیایند در پروسه انتخابات و روشنایی رقابت کنند نه در میدان جنگ و جهل.
در همین حال، حجت اسلام والمسلمین سید حسین شاه ناصری عالم دینی کشور می‌گوید: صلح اساس تعالی و انکشاف پایدار در کشور است.
این عالم دین با بیان این که تامین صلح از واجبات در جامعه اسلامی است گفت: در سایه صلح، آزادی برابر و حقوق شهروندی تامین می‌شود.
مولوی امین‌الدین مظفری نماینده شورای عالی صلح افغانستان گفت: شورای عالی صلح از این تصمیم بسیار معقول حکومت و مخالفین مسلح، حمایت کرده و استقبال می‌کند.
مولوی مظفری افزود: این آتش‌بس از دید زمانی و مکانی تعظیم به شعایرالله است و امیدواریم که این آتش‌بس مقدمه یک آتش‌بس عمومی و فرا زمانی باشد.
عمر یعقوبی نمایند جوانان می‌گوید: امیدواریم که این آتش‌بس سراسری شده و زمنیه اشتغال برای جوانان ایجاد گردد.
بانو صدیقه نماینده دیگر جوانان گفت: عدم صلح باعث شده است که جوانان عقب بمانند واین آتش‌بس نوید امید برای جوانان است و از آن حمایت می‌کنیم به شریط این که برای یک مقطع زمانی نباشد.
از تشکیل حکومت مردم سالاری درافغانستان، حدود ۱۷ سال می‌گذرد ولی حکومت در این مدت نتوانسته که مخالفین را به میز مذاکره بیاورد.
محمد رقیب فیاض – کابل

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا