آخرین اخباراجتماعافغانستانتحلیلسیاست

آیا روند انتخابات با خطر مواجه است؟

اشرف غنی در ظاهر از آماده‌گی برای انتخابات سال ۱۳۹۸ سخن می‌گوید، اما شاید حرف و حساب اصلی‌اش، عدم برگزاری انتخابات باشد. بنا به نظر تیم بر سر اقتدار، یکی از راه‌هایی که می‌تواند از انتخابات پیش‌رو جلوگیری کند، دخالت در امور کمیسیون انتخابات و ایجاد اختلال در این پروسه است.


این‌ روزها در کنار فضای تیره و تار امنیتی، فضای انتخاباتی کشور نیز به‌هم خورده است. هر روز تصمیم‌ها و استراتژی‌های جدید انتخاباتی از سوی آقای مرتضوی مطرح می‌شود. آخرین اقدامات در کمیسیون انتخابات، جنجال‌ها بر سر نصب «برچسب انتخاباتی» بر روی کاپی شناس‌نامه‌ها بوده است.
گزارش‌ها می‌رساند در جلسه‌ مهمی که اشرف غنی با کمیسیون مستقل انتخابات داشته، رییس جمهور کمیسیون را وادار به پذیرش خواست‌های شخصی و سیاسی‌اش کرده است. تصمیم چسپاندن استیکرها به کاپی شناس‌نامه‌ها پس از دو جلسه‌ جنجالی در ارگ ریاست جمهوری بدون توافق تمامی اعضای کمیسیون مستقل انتخابات و با خواست جدی آقای غنی صورت گرفت.
به اساس گزارش‌های رسانه‌ای، آقای غنی در آخرین جلسه‌اش با اعضای کمیسیون از آنان می‌خواهد طرز العملی مبتنی بر نصب استیکرها در تذکره‌ها را تصویب و فیصله‌ای را اعلام کنند. هرچند اکثریت اعضای کمیسیون مخالف این دیدگاه بوده‌اند، اما رییس جمهور با مطرح کردن استعفا یا پذیرش این خواست، کمیسیون را وادار به این کار می کند.
این مسئله بیان‌گر دخالت علنی رییس جمهور در امور انتخابات و ضربه زدن به دموکراسی است. پروسه‌ انتخابات به عنوان یکی از مهم‌ترین مولفه‌های اثرگذار دموکراسی باید از دخالت‌های سیاسی و منافع شخصی مصئون باشد. افراد و یانهادها حق ندارند بر روند انتخابات مطابق به خواست‌ها و منافع شخصی‌شان مداخله ‌کنند. خصوصاً این مداخله در آستانه‌ برگزاری انتخابات به‌هیچ وجه روا نیست. بدون شک، دست‌کاری و اعمال نظر در پروسه‌ انتخابات می‌تواند به خطرات بسیار بزرگ‌تری منجر شود، مسائل قومی، منطقه‌ای و حزبی را دامن زند و دیگران نیز با استفاده از این موقع به نفع شان این پروسه را مختل کنند.
هیچ شکی نیست که این دخالت آشکار، به‌نحوی با اختلال عمدی در این پروسه ارتباط داشته باشد. شاید مقام‌ها در راس حکومت لذت تکیه بر چوکی ریاست جمهوری را چشیده‌اند و حاضر به رهایی آن نیستند. اشرف غنی در ظاهر از آماده‌گی برای انتخابات سال ۱۳۹۸ سخن می‌گوید، اما شاید حرف و حساب اصلی‌اش، عدم برگزاری انتخابات باشد. بنا به نظر تیم بر سر اقتدار، یکی از راه‌هایی که می‌تواند از انتخابات پیش‌رو جلوگیری کند، دخالت در امور کمیسیون انتخابات و ایجاد اختلال در این پروسه است.
این اختلال از آنجا جدی و سنگین می‌شود که دیگران از این ناحیه آسیب می‌بینند و فضا برای شان تنگ می‌شود. به‌ عبارت دیگر، نوعی هرج و مرج، قدرت‌طلبی و حس قومی و زبانی روز به روز زیادتر می‌شود. بی‌تردید این حس زمینه را برای منازعه فراهم و از گفت‌وگو برای رسیدن به خواست‌های همگانی جلوگیری می‌کند.
بناءً شرایط نامطلوب و بحرانی و پروسه‌ای به نام انتخابات با خطر سقوط مواجه است. مقام‌های مهم دولتی و نهادهای تاثیرگذار مردم‌سالار باید در این روند مداخله قانونی کنند و این روند مردمی را از دستکاری نجات دهند؛ در غیر آن نام قانون از این کشور برچیده می‌شود.
کریم ارجمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا