آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

ادامه اعتراضات در شمال؛ متوجه تبعات اقتصادی و امنیتی آن باشید!

اگر حکومت مرکزی اعتراضات شمال کشور را مدیریت نکند، بدون شک نظام اقتصادی، اجتماعی و امنیتی آن بخش کشور فلج شده و تبعات آن مرکز و جنوب را نیز در امان نخواهد ماند.



دست کم ۱۵ روز است معترضان در شمال کشور از جمله در ولایت فاریاب به خیابان‌ها ریخته‌اند و برای رسیدن به خواست‌های شان تلاش می‌کنند. آن‌ها می‌گویند، تا زمانی که حکومت مرکزی به خواست شان جواب مثبت ندهد دست از اعتراض برنخواهند داشت.
خواست معترضان از حکومت که سر جای خودش باشد، نگرانی کلان منفعل شدن حکومت محلی فاریاب است و بدون شک این رکود، روند عادی کار اداری و حکومتی ادارات را به انفعال سوق داده و تبعات گسترده اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و سیاسی خواهد داشت.
معترضان پیش از این هشدار داده بودند که اگر حکومت مرکزی به خواسته‌های شان جواب مثبت ندهد، دروازه ادارات را در ولایات شمالی خواهند بست.
امروز اما، معترضان در فاریاب دروازه‌های ریاست امور زنان، ریاست امورمهاجرین و عودت‌کننده‌گان، ریاست سرحدات و قبال و همچنان دروازه ریاست دادستانی استیناف ولایت فاریاب را بستند.


طبیعی است که کل باشنده‌گان این ولایت در برابر ریاست جمهوری، حداقل در این مورد معترض نیستند و لازم است که آن‌ها مانع فعالیت ادارت دولتی نشوند.
بسیاری از شاهراه‌ها در شمال کشور که روزانه صدها نفر به شمول بیماران و کالای اولیه ارتزاقی در آن رفت و آمد دارند، بسته شده است.
طی چند روز گذشته، مردم هراس دارند که این اعتراض‌ها به یک درگیری مبدل نشود.
مجلس نماینده‌گان به تازه‌گی اعلام کرده است که در ارتباط به این ماجرا، باید میانجی‌گری صورت بگیرد و درعین حال حکومت را نسبت به این موضوع هشدار نیز داده است.


اکنون انتظار می‌رود که ریاست جمهوری خیلی فوری وضعیت را به حال عادی برگرداند تا مردم دست‌رسی به خدمات داشته باشند.
با آن که خواسته شد برای خاتمه اعتراضات دیگر جناح‌های سیاسی میانجی شود، اما کاری صورت نگرفت.
به نظر می‌رسد که یک بخش جریان‌های سیاسی طرف ریاست جمهوری است؛ یک بخش دیگر طرف اعتراض کننده‌گان.
اگر حکومت مرکزی اعتراضات شمال کشور را مدیریت نکند، بدون شک نظام اقتصادی، اجتماعی و امنیتی آن بخش کشور فلج شده و تبعات آن مرکز و جنوب را نیز در امان نخواهد ماند.
همین اکنون، بهای مواد خوراکه و نفت به شدت بلند رفته و بسته شدن راه‌ها و بنادر مهم تجارتی در شمال، روی هم رفته بهای مواد اولیه مورد ضرورت مردم بیشتر از این بلند خواهد رفت و این مسئله با توان خرید مردم نسبت عکس دارد.
رفته – رفته با دوام این وضعیت، چرخه زندگی عادی مردم از دور خارج شده و وارد فاز چرخش‌های نامنظم خواهد شد که در آن صورت مدیریت بحران از عهده ارگ بیرون خواهد بود.
پس تا دیر نشده، باید ارگ به خواسته‌های مردم پاسخ قناعت بخش داده و وضعیت را در شمال به حالت عادی برگرداند.
مثبت یا منفی زیاد فرق نمی‌کند، فقط « سکوت » خیلی خطرناک‌تر از رد موضوع است که امید داریم ارگ نشینان این مسئله را درک کرده باشند.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا