آخرین اخباراجتماعافغانستانتحلیلسیاست

ارتباطات میان فرهنگی جهان معاصر؛ می‌توان دیدگاه‌ها را نسبت به افغانستان تغییر داد؟

متاسفانه ارتباطات میان فرهنگی افغانستان در مقایسه با کشورهای جهان خیلی ضعیف است. از هر قماش و هر فرهنگ و ایدئولوژی در افغانستان وجود دارد و در راستای تغییر تفکر افغانستانی‌ها کار می‌کنند، اما دولت ما در این عرصه کم‌تر فعالیت کرده است.


در عصر اطلاعات که زندگی می‌کنیم، ارتباطات در همه بخش‌های زندگی انسان‌ها وجود دارد و تاثیر عمیقی گذاشته است. این ارتباطات می‌تواند در زندگی شخصی، میان فردی و یا جمعی آدم‌ها در یک کشور و یا این‌که حتی در سطح گسترده‌ای میان ملت‌های دو و یا چندین کشور مورد استفاده قرار گیرد. در این نوشتار، بحث روی ایجاد مفاهمه و گسترش روابط از طریق ارتباطات میان فرهنگی میان شهروندان کشورها می‌باشد.
بدون شک، صلح در شرایط امروزی از نیازهای جهان به‌ حساب می‌آید. رویارویی و مخاصمت تاهنوز نتوانسته کلیدی برای حل چالش‌های میان دولت‌ها باشد. به‌ همین خاطر، حکومت‌ها تلاش می‌کنند از طریق مذاکرات دیپلماتیک و دیپلماسی‌های فرهنگی، منازعات و کش‌مکش‌های میان ملت‌ها را حل کنند. این روش، جنبه‌ دولتی و سیاسی دارد و بیش‌تر از سوی مقام‌های دیپلماتیک انجام می‌شود. روش مطلوب‌تر و عمیق‌تر دیگر، استفاده از ارتباطات میان ‌فرهنگی در راستای کاهش اختلافات میان کشورها است. با استفاده از ارتباطات میان فرهنگی، بیش‌تر دیدگاه‌های مردم را نسبت به کشورهای دیگر و یا مخالف شان تغییر می‌دهد. نشر و پخش فلم‌ها، موسیقی، آشناسازی با فرهنگ و عادات، تبادل استاد و دانشجو در رشته‌های مختلف علمی، اعطای بورسیه‌ها، ایجاد نمایشگاه‌های کتاب و مطبوعات و… جزئی از ارتباطات میان فرهنگی است.
برای نمونه، دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به افغانستان در میان هم‌سایه‌ها و منطقه وجود دارد. دولت وحدت ملی در صورتی که بخواهد تنش‌های موجود را حل کند و اندیشه‌ افغانستان فرهنگ‌پرور، صلح‌جو و مردم خشونت‌ستیز در ذهنیت‌های شهروندان کشورهای همسایه و منطقه ایجاد کند، از طریق ارتباطات میان فرهنگی می‌تواند این استراتژی را تطبیق کند.
متاسفانه ارتباطات میان فرهنگی افغانستان در مقایسه با کشورهای جهان خیلی ضعیف است. از هر قماش و هر فرهنگ و ایدئولوژی در افغانستان وجود دارد و در راستای تغییر تفکر افغانستانی‌ها کار می‌کنند، اما دولت ما در این عرصه کم‌تر فعالیت کرده است. ما باید هنر و ادبیات، دانش و فن، صنایع تولیدی داخلی و نوع تفکر صلح‌جویانه‌ مردم این کشور را با استفاده از ارتباطات میان فرهنگی در گوش جهانیان برسانیم. این کار را هم می‌توان از مجراهای دیپلماتیک و هم با استفاده از استراتژی میان‌فرهنگی انجام داد. در شرایط حاضر، تصویر افغانستان در بسا نقاط جهان بسیار شکسته و تاریک است. این تصویر را با استفاده از این استراتژی ارتباطی می‌توان شفاف و مطلوب کرد. ناگفته نباید گذاشت زمانی در این عرصه واقعاً موفق می‌شویم که فکر صلح، عدم خشونت و فرهنگ‌پروری را در ذهنیت مان ایجاد کنیم. این به ظرفیت فرهنگی، اراده و وطن‌دوستی مان بستگی دارد که تا چه حد در این عرصه کار می‌کنیم
سیدعبدالبصیر مصباح، استاد دانشگاه بغلان و پژوهشگر ارتباطات

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا