آخرین اخباراجتماعافغانستانگزارش

 از هر ۱۰۰ نفر در کشور، ۱۲ نفر معتاد است

رییس اجرایی اضافه کرد که وجود بازارهای بزرگ جهانی برای مواد مخدر سبب پایداری این پدیده شده است و افغانستان نمی‌تواند به تنهایی با آن مقابله کند



داکترعبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی که امروز دوشنبه درهمایش روز همبستگی جهانی و هفته بسیج ملی علیه مواد مخدر صحبت می‌کرد، گفت که آمار معتادان به مواد مخدر در افغانستان تکان‌دهنده است.

به گزارش خبرگزاری دید، رییس اجرایی با بیان این‌ که هفته بسیج ملی علیه مواد مخدر یادآور یک حرکت جهانی و فرصت برای اقدام جمعی علیه این پدیده  تباه‌کن است، گفت: در گذشته نبود استراتیژی مبارزه با مواد مخدر یک چالش بود و اکنون این چالش رفع شده است

رییس اجرایی افزود: حکومت گام‌های موثری درامر مبارزه با کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر برداشته است؛ اما این اقدامات کافی نیست.

رییس اجرایی می‌گوید: ناکامی در امر مبارزه با مواد مخدر ناکامی جمعی است. بنابراین، نهادهای مرتبط حکومتی مکلف هستند که با همآهنگی بهتر در این راستا اقدامات بیشتر نمایند.

عبدالله عبدالله اضافه کرد که آگاهی‌دهی از اضرار مواد مخدر مسئولیت بزرگی است که باید نهادهای تحصیلی و مراکز آموزشی، رسانه‌ها، علمای دینی و شهروندان کشور در این زمینه سهم آگاهانه بگیرند.

رییس اجرایی حکومت وحدت ملی گفت: هرچند افغانستان یکی از قربانیان اصلی مواد مخدر است، اما این پدیده تباه‌کن یک تهدید جهانی است، بنابراین، مبارزه با آن اقدامات جدی منطقه‌ای و جهانی را می‌طلبد.

رییس اجرایی اضافه کرد که وجود بازارهای بزرگ جهانی برای مواد مخدر سبب پایداری این پدیده شده است و افغانستان نمی‌تواند به تنهایی با آن مقابله کند.

از سویی هم، خانم سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر نیز در این برنامه از پیشرفت‌ها در زمینۀ تدوین و تعدیل استراتیژی و قانون مبارزه با مواد مخدر یادآوری کرده، گفت: مواد مخدر به یک چالش ملی و بین‌المللی تبدیل شده است.

خانم عظیمی می‌گوید: مواد مخدر پدیده‌‌ای است که اقتصاد جرمی را تقویت و امنیت را تضعیف می‌کند.

وی اضافه کرد، آخرین آمارها نشان می‌دهد که نزدیک به ۱۱٫۱ درصد جمعیت کشور از مواد مخدر استفاده می‌کنند.

وزیر مبارزه با مواد مخدر نیز از شهروندان کشور، نهادهای حکومتی و غیر حکومتی و همچنان از کشورهای منطقه و جهان خواست که از هر وسیله‌ برای از بین بردن مواد مخدر و تهدید ناشی از آن، اقدام نموده و با آگاهی دهی و مبارزه جدی، مانع افزایش و گسترش کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر گردند.

محمد رقیب فیاض- کابل

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا