آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاستفرهنگ و دانشگزارش

والدین مکاتب افغان – ترک:

استعمار نمی‌ماند که فرزندان ما تعلیم و تربیه خود را ادامه دهند


مسئولین کمیته اولیای مکاتب افغان- ترک امروز سه شنبه طی نشست خبری درکابل از علمکرد کشور ترکیه و افغانستان دربرابر مکاتب افغان – ترک انتقاد کرده می‌گویند: یکی از خصلت‌های استعمار این است که نسل جوان را از تعلیم و تربیه باز دارند.
به گزارش خبرگزاری دید، یوسف پشتون عضو کمیته اولیای مکاتب افغان- ترک گفت: چند تا فرد که دررتبه متوسط حکومت کار می‌کنند تلاش دارند که مکاتب افغان – ترک بسته شود.
آقای پشتون افزود: حکومت ترکیه برای این افراد آپارتمان درشهر انقره ترکیه وعده داده است و به این خاطر آن‌ها تلاش دارند که مکاتب افغان – ترک بسته شود.
آقای پشتون با بیان این که ما با دولت مقابله نمی‌کنیم، گفت: ما از دولت خود مطالبه قانونی کرده و سوال داریم که به چه جرم فرزندان ما از تعلیم و تربیه بازماند.
بعد از کودتای نا فرجام نظامی علیه حکومت قبلی رجب طیب اردوغان، فتح‌الله گولن که حامی مکاتب افغان – ترک است متهم به انجام این کودتا شد؛ به این اساس حکومت ترکیه ازدولت افغانستان خواست که مکاتب افغان- ترک را به بنیاد معارف ترکیه واگذار کند.
این خواست کشور ترکیه به نوعی از سوی حکومت افغانستان پذیرفته شد که درسال گذشته ریاست امنیت ملی کشورچند تن از اساتید ترک این مکاتب را گرفتار و زندانی کرده است.
پشتون می‌گوید: فقرعلمی اساس مشکلات امروز ما است که این فقر باعث شده تا چند تا نادان درحکومت تلاش کنند که حق تعلیم و تربیه سالم را از فرزندان ما بگیرند.
یوسف پشتون از حکومت می‌خواهد که اقدامات خویش را قانونی پیش ببرند.
دوسیه مکاتب افغان- ترک در حال حاضر به کمیسیون حل اختلافات راجع شده و کمیسیون روی آن کار می‌کند.
از سویی هم، عبدالشکور دادرس منشی کمیته اولیای افغان – ترک خطاب به مسئولین کمیسیون حل اختلافات می‌گوید: بدون حضور ما هیچ یک از فیصله‌های شما را یک جانبه قبول نخواهیم کرد.
آقای دادرس می‌گوید:« ما و اساتید مکاتب افغان –ترک هیچ گناه نداریم به جز این که تعلیم و تربیه را جزء عقیده خود می‌دانیم.»
آقای دادرس با بیان این که ما ازلحاظ حاکمیت واقعاً یتیم هستیم، گفت: این مکاتب چرا در ۱۷۲ کشور دیگر بسته نمی‌شود که تنها سر ما افغانستانی‌های مظلوم ظلم می‌کنند.
از یک ونیم سال قبل تاهنوز اولیای مکاتب افغان – ترک علیه اقدامات کشورهای ترکیه و افغانستان علیه این مکاتب مبنی بر بستن آن دست به اعتراض زده و تا هنوز ادامه دارد.
محمد رقیب فیاض- کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا