آخرین اخبارتحلیلجهانسیاست

امریکا از اقتدار ایران در منطقه هراس دارد

می‌توان گفت که با خروج امریکا از برجام جهان به دو قطب سیاسی تقسیم شد و کشورهای اروپایی که سعی دارند به گونه مستقلانه با جمهوری اسلامی ایران رابطه و داد و گرفت تجارتی داشته باشند، امریکا را متهم به شکستن یک توافق جهانی کردند.



چندی پیش به یک فایل تصویری که در آن آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رهبر ایران سخنرانی داشت گوش دادم. رهبر ایران که در جمعی از جوانان این کشور صحبت می‌کرد خطاب به مردم جمهوری اسلامی ایران گفت که ایالات متحده امریکا با « بنده » دشمنی ندارد، بلکه از اقتدار مردم و حکومت ایران در منطقه هراس دارد. رهبر مذهبی ایران در بخشی از حرف‌هایش تاکید کرد که امریکایی‌ها با « عبادت و نماز» خواندن مردم جمهوری اسلامی ایران هیچ نوع مشکل ندارد اما با پیشرفت مردم ایران در حوزه‌های مختلف مشکل اساسی دارد و درد اصلی شان همین موضوع است. امریکا دست کم دو ماه پیش رسماً از توافق‌نامه برجام خارج شد و به کشورهای اروپایی دستور داد که داد و گرفت تجارتی شان را با ایران متوقف کنند. امریکایی ها به این گمان بودند که با ترک برجام ممکن است ایران در منطقه منزوی شود که چنین نشد. زیرا، جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه جدا از توانایی نظامی و مالی متحدان خودش را نیز دارد.
دونالد ترامپ رییس جمهورامریکا به گونه شتاب زده رسماً کشورش را از توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی خارج کرد. او فرمانی را امضا کرد که بنا بر آن تحریم‌های هسته‌ای ایران که بر اساس برجام تعلیق شده بود، طی یک دوره زمانی برمی‌گردد.
رییس جمهور امریکا در سخنان خود در شبی که خبر خروج امریکا از برجام را رسانه‌ای کرد یک بار دیگر ایران را پیش‌قراول ناامنی در جهان خواند و اقدامات این کشور چون برنامه موشکی و حمایت این کشور از سازمان‌هایی چون حزب‌الله لبنان را زمینه‌ساز تهدیدهای جدی برای جهان خواند.
موضوع خروج امریکا از برجام به گونه گسترده برای مدتی در سیاست جهان خبرساز شد و حتی رییس جمهور پیشین امریکا تصمیم ترامپ را اشتباه تاریخی عنوان کرد و آژانس بین‌المللی انرژی اتومی تعهد ایران به برجام را تایید کرد.
باراک اوباما رییس ‌جمهور اسبق امریکا که توافق هسته‌ای با ایران در زمان او منعقد شد در بیانیه‌ای مفصل به تصمیم دونالد ترامپ واکنش نشان داد و آن را پشت کردن به نزدیک‌ترین متحدان امریکا خواند.
دقایقی پس از تصمیم ترامپ برای ترک برجام، اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای تاکید کرد که برجام یک توافق چند جانبه است و نمی‌توان آن را به طور یک طرفه ترک یا ملغی کرد و ممکن است برای منطقه زمینه ساز بحران شود.
کشورهای عربی از جمله عربستان که از متحدان سیاسی امریکا به شمار می‌رود از تصمیم ترامپ استقبال کردند.
حسن روحانی رییس جمهور ایران در واکنش به سخنان دونالد ترامپ گفته بود که به سازمان انرژی اتومی، دستور داده است تا آمادگی لازم را برای اقدامات بعدی در صورت نیاز داشته باشند.
کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، آلمان و روسیه در صحبت با مقامات جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند توافق نامه برجام حفظ خواهد شد و ایران به تمامی قول و قرارهایش عمل کرده است.
روسیه که یکی از اصلی‌ترین امضاکنندگان توافق هسته‌ای با ایران و از متحدان اصلی این کشور است در واکنشی تند به تصمیم دونالد ترامپ اعلام کرده بود که خروج امریکا از برجام بی‌اعتنایی و توهین‌ به قواعد بین‌المللی است.
جمهوری اسلامی ایران یک بار دیگر در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما نیز در معرض تحریم‌ها قرار گرفته بود و رییس جمهور فعلی امریکا دونالد ترامپ به این فکر بود تصمیم‌های او می‌تواند منجر به منزوی شدن امریکا در منطقه شود که نشد.
می‌توان گفت که با خروج امریکا از برجام جهان به دو قطب سیاسی تقسیم شد و کشورهای اروپایی که سعی دارند به گونه مستقلانه با جمهوری اسلامی ایران رابطه و داد و گرفت تجارتی داشته باشند، امریکا را متهم به شکستن یک توافق جهانی کردند.
فرانسه از جمله کشورهایی محسوب می‌شود که با شرکت‌های ایران بزرگترین قرار دادها را دارد و براساس گزارش‌ها همین اکنون نیز این قرار داد ها در حال اجرا است.
اختر سهیل – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا