آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهسیاست

بانک جهانی:

انتخابات در افغانستان، رشد اقتصادی را معروض به خطر کرده است

بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود نوشته که ممکن است دستاوردهای اقتصادی اخیر افغانستان در اثر انتخابات پیش‌رو در این کشور در معرض خطر قرار گیرد.


بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود نوشته که ممکن است دستاوردهای اقتصادی اخیر افغانستان در اثر انتخابات پیش‌رو در این کشور در معرض خطر قرار گیرد.
این نهاد در گزارش شش ماهه خود گفته است که درآمد دولت افغانستان در سال مالی گذشته بیشتر از هر زمانی بود، اما هشدار داده که این دستاورد در معرض خطر قرار دارد.
در گزارش بانک جهانی تصریح شده که احتمال افزایش بی‌ثباتی سیاسی پس از انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری پیش‌رو ممکن است بر رشد اقتصادی افغانستان تاثیر منفی بگذارد.
در گزارش بانک جهانی تاکید شده است که تحکیم رشد اقتصادی مستلزم اصلاحات در روند کسب و کار است و به «برگزاری خوب انتخابات» پیش‌رو بستگی دارد.
قرار است انتخابات پارلمانی کشور به تاریخ ۲۸ میزان امسال و انتخابات ریاست جمهوری ۳۱ حمل سال آینده خورشیدی ( ۱۳۹۸) برگزار شود.
روند رشد سریع اقتصاد افغانستان پس از یک دوره طولانی، در سال ۲۰۱۵ متوقف شد. بانک جهانی می‌گوید کاهش کمک‌های مالی بین‌المللی، بی‌ثباتی سیاسی به خصوص پس از انتخابات ۲۰۱۴ اعتماد مردم را را نسبت به آینده کاملاً کاهش داد.
رشد واقعی تولید ناخالص داخلی (GDP) که در سال مالی ۲۰۱۵ درسطح پایین یعنی ۱٫۵ درصد قرار داشت، به ۲٫۳ درصد درسال مالی ۲۰۱۶ و به ۲٫۷ درصد در سال مالی ۲۰۱۷ افزایش یافت.
با این حال، بانک جهانی می‌گوید که روند رشد اقتصادی این کشور به دلیل مشکلات ناشی از افزایش خشونت انتخاباتی، کاهش اعتماد به شرایط کسب و کار، آثار بد خشکسالی و کندی فعالیت‌های اقتصادی ممکن به مخاطره افتد.
«شوبهم چوهدری»، مدیر افغانستان در بانک جهانی از دولت افغانستان خواسته است در زمینه بهبود فضای تجارت و جلب سرمایه‌‌گذاری خصوصی تلاش کند.
دفتر بازرس ویژه‌ امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که افغانستان دومین کشور بد در حفظ سرمایه‌گذاری‌های کوچک است.
در گزارش سیگار آمده بود که این کشور در زمینه آغاز تجارت از رتبه ۴۲ به رتبه ۱۰۷ سقوط کرده است.
پیشتر نیز سیگار در گزارشی به ناکامی امریکا و متحدانش در جلب سرمایه‌گذاری‌های بزرگ برای بخش خصوصی افغانستان اشاره کرده بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا