آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

انتخابات و حضور مردم؛ نباید رای آن‌ها به بازی گرفته شود

۲۸ میزان و ۳۱ حمل برای افغانستان دو فرصت است. کمیسیون انتخابات بایستی طوری عمل کند که مردم به نسبت انتخابات ریاست جمهوری دور جدید دل گرم شوند. این امر را نباید فراموش کرد که بی باوری مردم به انتخابات دمکراسی را سخت ضربه می زند.


فقط اندکی دیگر تا برگزاری انتخابات پارلمانی در ۲۸ میزان باقی مانده است. کمیسیون انتخابات بارها اعلام کرده است که انتخابات خط قرمز است و بدیل ندارد.
حرف و حدیث تمام نیروهای سیاسی در مورد انتخابات همین طور است و می گویند که انتخابات بدیل ندارد. مردم و افکار عمومی کشور یک بار دیگر نگران هستند که مبادا با انتخاب آنها و شرکت آنها در انتخابات بازی صورت بگیرد.
این اتفاق در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ پیش آمد و مایه دل سردی مردم از این روند دمکراتیک و مردم سالار شد. از دلایل عمده حضور ناچیز مردم به مراکز ثبت نام برای انتخابات پیش رو بدون شک رسوایی انتخابات گذشته است.
انتخابات گذشته ریاست جمهوری در ظاهر کار برنده و بازنده نداشت. انتخابات باید بازنده و برنده داشته باشد. جدا از تیم های انتخاباتی، در آن زمان کمیسیون انتخابات نتوانست آن طور که لازم بود انتخابات را به اجرا بگذارد.
مردم با دادن انگشت در انتخابات شرکت کردند و در نهایت از روی یک ناگزیری سیاسی برای نخستین بار در افغانستان حکومت وحدت ملی روی کار شد؛ حکومتی که در معرض نابودی و فروپاشی قرار گرفته است.
اگر کمیسیون انتخابات در دور گذشته واقعاً مستقل بود براساس نتایج انتخابات رسماً جناح بازنده و برنده را اعلام می کرد.
رهبری جدید کمیسیون انتخابات باید مواظب شرکت مردم و انتخاب مردم در این پروسه باشد. اگر کمیسیون انتخابات همانند گذشته گام بردارد، فاتحه انتخابات و دمکراسی خوانده است. قرار است بعد از چهارمین دور انتخابات پارلمانی در ۲۸ میزان، در ۳۱ حمل سال آینده انتخابات ریاست جمهوری همزمان با انتخابات شورا های ولایتی و ولسوالی برگزار شود.
صاحبان اصلی پروسه انتخابات مردم است و کمیسیون مسئولیت دارد انتخاب مردم از سوی آدرسی مورد دست برد قرار نگیرد. بعد از شکل گیری حکومت وحدت ملی افکار عمومی کشور به این نتیجه رسیده است که کمیسیون انتخابات با شرکت آنها بازی سیاسی کرده و زمینه را برای دخالت خارجی ها در انتخابات فراهم نموده است. باور مردم به کمیسیون انتخابات شفافیت این روند را تضمین خواهد کرد. احزاب سیاسی در یک سال اخیر، پا فشاری دارند که کمیسیون انتخابات مستقل نیست و زمینه یک تقلب سازمان یافته را در انتخابات پیش رو مهیا ساخته است.
حضور مردم در انتخابات باید محسوس باشد. کمیسیون انتخابات باید اعتماد سازی می کرد که نکرد. اکنون مردم همانند احزاب سیاسی نگران یک انتخابات جعلی است. قرار بود رهبران حکومت وحدت ملی زمینه تغییرات بنیادی را در کمیسیون انتخابات خلق نمایند.
سید علی‌رضا محمودی از نامزدان انتخابات پارلمانی از حوزه بلخ، به این باور است که اگر انتخابات پارلمانی به گونه شفاف برگزار شود، شفافیت انتخابات ۳۱ حمل را تا حدودی تضمین خواهد کرد.
این نامزد انتخابات پارلمانی تاکید دارد که نباید باور مردم به انتخابات دچار آسیب شود. از دید مردم و احزاب سیاسی کمیسیون انتخابات فاقد اعتبار است.
۲۸ میزان و ۳۱ حمل برای افغانستان دو فرصت است. کمیسیون انتخابات بایستی طوری عمل کند که مردم به نسبت انتخابات ریاست جمهوری دور جدید دل گرم شوند. این امر را نباید فراموش کرد که بی باوری مردم به انتخابات دمکراسی را سخت ضربه می زند. مردم با شرکت در انتخابات، نمایندگان شان را راهی مجلس می سازند تا از آنها نمایندگی کنند.
روز گذشته با یک خانواده ۷ نفری در بلخ آشنا شدم. با این خانواده در مورد انتخابات و حضور مردم در این پروسه کمی صبحت کردم. بزرگ این خانواده می گوید که از میان آن ها تنها سه نفر برای انتخابات ثبت نام کرده است. بزرگ این خانواده که جعفر نام دارد می گوید به علت اتفاقات انتخابات ریاست جمهوری گذشته، مردم نسبت به برگزاری انتخابات مشکوک شدند.
جلال فرامرز- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا