آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

انتخابات ۲۸ میزان؛ کمیسیون انتخابات در محک تجربه دمکراسی

موضوع توزیع گسترده‌ استیکرها، دست‌‌رسی نامزدان قدرتمند به استیکرها و افزایش مهندسی ‌گونه‌ میزان ثبت نام رای ‌دهندگان در مناطق ناآرام در مقایسه با مناطق آرام، نگرانی‌‌های گسترده‌‌ای را به بار آورده است.



بدون شک چگونگی برگزاری انتخابات ۲۸ میزان که قرار است انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها برگزار شود، برای کمیسیون انتخابات یک آزمون است. هر چند که انتخابات مجلس نماینده‌گان و شوراهای ولسوالی‌ها اهمیت انتخابات ریاست جمهوری را ندارد، اما اگر کمیسیون انتخابات موفق شود که انتخابات پیش رو را به گونه سالم‌تر برگزار کند، مردم افغانستان می‌توانند به آینده پروسه انتخابات خوش‌بین شوند و درعین حال از رفتن به پای صندوق‌های رای، احساس رضایت کنند.
در انتخابات ریاست جمهوری دور گذشته، تجربه شد که مردم پس از شکل‌گیری حکومت وحدت وحدت ملی به رهبری اشرف غنی و داکتر عبدالله از این که در انتخابات حضور گسترده داشتند احساس ندامت کنند.
حضور کم رنگ مردم در مراکز ثبت نام رای دهندگان در سراسر کشور از اثرات اتفاقات انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ است. مردم هنوز جنجال‌های آن ایام را فراموش نکرده‌اند.
با این وجود، نگرانی از تقلب در انتخابات پارلمانی یک خطر جدی است. تاکنون امکانات تقلب در انتخابات پارلمانی وجود دارد. در تاریخ سیاسی افغانستان برگزاری انتخابات پارلمانی نیز دچار کشمکش بوده است. بعید نیست که جناح‌های انتخابات نتایج اعلام شده از سوی کمیسیون انتخابات را رد کنند و موجب شکل‌گیری اعتراضات شود. اگر کمیسیون انتخابات سناریوی انتخابات ریاست جمهوری دور قبل را تکرار کند، یک بار دیگر گرفتار بحران انتخاباتی خواهیم شد.
داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت که از ناحیه تقلب در انتخابات ضربه خورده است، در همایش زنان در انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها از کمیسیون انتخابات به گونه جدی خواست تجربه تلخ گذشته را تکرار نکند و روی احیای اعتماد مردم به کمیسیون انتخابات کار کند.
برعکس او، محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور کمتر در مورد انتخابات و کار کمیسیون انتخابات اشاره می‌کند. اخیراً او گفته است در مورد انتخابات روی این دلیل حرف نمی‌زند که باز وی را متهم می‌کنند که در کار کمیسیون و انتخابات دخالت می‌کند.
در واقع می‌توان گفت که رییس جمهور غنی در ارتباط به کار کمیسیون انتخابات بی‌تفاوت است. این بی‌تفاوتی به این معنا می‌تواند باشد که رهبری کمیسیون انتخابات به میل او گام بر می‌دارد و از چه باید نگران باشد. برخی از جناح‌های سیاسی مدعی‌اند که کمیسیون انتخابات با حرکت انگشت ریاست جمهوری کار می‌کند.
از دید رییس جمهور غنی در کار کمیسیون انتخابات هیچ چالش وجود ندارد. هر چند که رییس جمهور غنی قول داده بود اصلاحات بنیادی در کار کمیسیون انتخابات به میان خواهد آمد.
موضوع توزیع گسترده‌ استیکرها، دست‌‌رسی نامزدان قدرتمند به استیکرها و افزایش مهندسی ‌گونه‌ میزان ثبت نام رای ‌دهندگان در مناطق ناآرام در مقایسه با مناطق آرام، نگرانی‌‌های گسترده‌‌ای را به بار آورده است.
توزیع چند میلیون استیکر، دست‌‌رسی نداشتن به دیتابیس یا پایگاه معلوماتی رای‌ دهندگان و همچنان اعتبار نداشتن لیست رای‌ دهندگان در مراکز رای‌ دهی در روز انتخابات و به جای آن اعتبار لیست رای‌ دهندگان در کمیسیون انتخابات بخشی از نگرانی‌های عمومی در مورد سلامت انتخابات آینده است.
وابستگی نهادهای برگزار کننده انتخابات به ریاست جمهوری از بزرگترین چالش‌های پروسه انتخابات در افغانستان محسوب می‌گردد. با آن که کمیسیون انتخابات و ریاست جمهوری این وابستگی را رد می‌کنند.
اعضای ارشد کمیسیون انتخابات فعلی بارها افشا کرده‌اند که رییس جمهور غنی در مسایل عمده کمیسیون انتخابات دخالت می‌کند.
روی هم رفته شفافیت در انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها که قرار است در ۲۸ میزان سال روان برگزار شود، می‌تواند انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را تا حدی برای مردم تضمین کند.
مردم انتظار دارند که کمیسیون انتخابات با انتخابات پیش رو چطور برخورد خواهد کرد.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا