آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلسیاست

ایتلاف ملی بزرگ؛ محوری برای اجماع سیاسی

به قول فرمانده مسعود، شکستن ترس سیاسی ضامن ۸۰ درصد پیروزی در حرکت‌های سیاسی است و زمانی که گروهی، ترس سیاسی را پشت سر می‌گذارد، در واقع هنجاری را شکسته و ساختاری را طرح کرده است.


عطا محمد نور از اعضای برجسته ایتلاف ملی بزرگ، در توییتی خبر داده که با شورای حراست و ثبات و حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور دیدار داشته و در این توییت از پیوستن دیگر جریان‌های سیاسی به ایتلاف بزر ملی خبر داده است.
از شواهد و قراین چنین بر می‌آید که ایجاد و اعلام موجودیت ایتلاف ملی بزرگ سه مسئله را رقم زده و نمی‌شود از آن گذشت.
شکست ترس سیاسی، اجماع سیاسی و حرکت منسجم و هدفمند سیاسی به سوی اهدافی که در آن اتفاق نظر هست.
۱ – شکستن ترس:
ترس سیاسی پدیده‌ای است که خیلی از حرکت‌های سیاسی را در نطفه خنثی کرده و از متولد شدن آن جلوگیری ‌کرده است. ترس از شکنندگی، عدم تجانس سیاسی و فکری، عدم هماهنگی در اقدامات سیاسی و گذشتن از منافع کوچک به سود منافع بزرگ‌تر و اهداف بلند مدت.
به قول فرمانده مسعود، شکستن ترس سیاسی ضامن ۸۰ درصد پیروزی در حرکت‌های سیاسی است و زمانی که گروهی، ترس سیاسی را پشت سر می‌گذارد، در واقع هنجاری را شکسته و ساختاری را طرح کرده است.
اینک جریانی که کمترین خوش‌بینی در مورد ادامه حیات آن که با دست دادن سه فیگور سیاسی در ترکیه به نام «ایتلاف ملی برای نجات افغانستان» رقم خورد، با شکستن ترس سیاسی، مبدل شده به جریانی قدرتمند، به نام « ایتلاف ملی بزرگ» که روزنه‌ایست برای جریان‌های کوچکتر در عرصه ادامه حیات سیاسی و جمع شدن در محوری برای رسیدن به هدف.
۲- اجماع سیاسی:
آنچه که در جریان چهل سال اخیر باعث بحران در کشور شده است، عدم اجماع سیاسی میان طیف‌های مختلف قومی، فرهنگی، زبانی و مذهبی بوده، ولی ایتلاف بزرگ ملی این چالش را مبدل به فرصت کرده و اکنون طیف‌های مختلف سیاسی در یک اجماع منسجم گرد هم آمده‌اند تا در محور اهدافی که مسلماً در انتخابات نهفته است، کار مشترک کنند.
۳- بدون شک اجماع سیاسی به صورت بالذات حرکت منسجم و هدفمند سیاسی را در پی داشته و نمایانگر پوتانسیل بالقوه و بالفعل رهبران ایتلاف ملی بزرگ در جهت سمت و سو دهی افکار عمومی، جریان‌های سیاسی و حرکت‌های اجتماعی – ملی است.
اکنون با توجه به توضیحات بالا، می‌توان از دیدارها و نشست‌های رهبران ایتلاف ملی بزرگ با جریان‌های دیگر سیاسی به این نتیجه رسید که این محور در پی جارو کردن مدار سیاسی است که اقمار کوچک در منظومه آن می‌چرخد.
جریان‌های زیادی در ایتلاف ملی برای نجات افغانستان منحل شد تا ایتلاف ملی بزرگ متولد شود و اکنون جریان‌های قدرتمند دیگری نیز در حال پیوستن به این محور سیاسی است تا اپوزیسونی شکل بگیرد که نهادهای قدرت متمرکز افغانستان را به چالش بکشد.
بدون شک با پیوستن «شورای حراست و ثبات» و جریان سیاسی که در محور آقای کرزی شکل گرفته با ایتلاف ملی بزرگ، نوید یک حرکت نترس، منسجم و هدف‌مند را برای رفتن به سوی انتخابات می‌دهد.
در حرکت‌ها و اعلامیه‌های ایتلاف ملی بزرگ یک موضوع دیگر نیز به روشنی دیده می‌شود و آن این که نامزد این جریان قدرتمند سیاسی در انتخابات آینده ریاست جمهوری، حامد کرزی نیست.
پس با این حساب، ایتلاف ملی بزرگ راه افتاده، مدارهای زیاد سیاسی را جارو خواهد کرد و نامزدی کاملاً جدید با برنامه‌‌ریزی حساب شده برای انتخابات ریاست جمهوری آینده خواهد داشت.
بزرگ‌مهر فرزانه – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا