آخرین اخبارافغانستانسیاستمنطقه

ایران از آتش‌بس کابل با طالبان حمایت می‌کند

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به توافق دولت افغانستان و گروه طالبان برای برقراری آتش‌بس گفت: ایران این اقدام را گامی مثبت برای دستیابی به توافقات بزرگتر و بازگشت ثبات و امنیت دایمی به افغانستان ارزیابی می‌کند.
وی همچنین بر آمادگی ایران برای هرگونه کمک و مساعدت به پیشبرد روند صلح در کشور همسایه افغانستان تحت هدایت و رهبری دولت افغانستان تاکید کرد.
در پی فتوای بیش از دو هزار تن از عالمان دینی افغانستان که در گردهمایی دوشنبه ۱۴ جوزا در کابل صادر شد و در آن تداوم جنگ و خون‌ریزی در افغانستان و حملات انتحاری و انفجار میان مردم بی دفاع حرام خوانده و به طرف‌های درگیر پیشنهاد داده شد تا به حرمت ماه مبارک رمضان به آتش‌بس تن دهند، دولت در لبیک به این پیشنهاد، آتش‌بس یکجانبه‌ای را با طالبان اعلام کرد.
رییس جمهور غنی، روز پنجشنبه گذشته در پیام کوتاه تصویری، زمان اجرای این آتش‌‌بس موقت را از روز ۲۷ ماه مبارک رمضان تا پنج روز بعد از عید فطر اعلام کرد.
پس از اعلام آتش‌بس یک طرفه از سوی دولت، گروه طالبان نیز روز شنبه با انتشار اعلامیه‌ای اعلام کرد که بر اساس دستور رهبر این گروه، نیروهای شان در سه روز تعطیلات عید فطر تمام حملات خود را متوقف خواهند کرد و آتش‌بس اعمال می‌شود.
با این حال، روز گذشته، دست کم ۶۵ نیروی امنیتی در حملات جداگانه نیروهای طالبان در چند ولایت کشور کشته شدند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا