آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

باشندگان بلخ: انتخاب دقیق مردم ضامن پارلمان سالم است

خواست شکل‌گیری یک پارلمان سالم و ملی در حالی از سوی مردم بلخ در آستانه انتخابات پیش رو صورت می‌گیرد که عملکرد مجلس نمایندگان برای مردم قناعت بخش نیست.



در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی و شورای‌های ولسوالی‌ها که قرار است در تاریخ ۲۸ میزان سال روان برگزار شود، باشندگان ولایت بلخ تاکید روی شکل‌گیری یک پارلمان سالم و ملی دارند.
آنان به این باورند که چگونگی حضور مردم در روز انتخابات تضمین کننده یک پارلمان سالم است.
خواست شکل‌گیری یک پارلمان سالم و ملی در حالی از سوی مردم بلخ در آستانه انتخابات پیش رو صورت می‌گیرد که عملکرد مجلس نمایندگان برای مردم قناعت بخش نیست.
در نظر سنجی‌های گوناگون، شهروندان گفته‌اند که پارلمان کنونی نتوانسته است به وظایف عمده‌اش رسیدگی کند. نظارت از عملکرد حکومت از جمله مسئولیت‌های مجلس نمایندگان است.
خداداد اسدی دانشجوی دانشگاه بلخ با شکایت از کارکرد نمایندگان مردم بلخ در مجلس نمایندگان، می‌گوید که شمار بیشتری از نمایندگان بلخ مشغول دست‌یابی به خواسته‌های اقتصادی و سیاسی شان بودند در این چند سال.
او از مردم بلخ می‌خواهد که روز انتخابات به نامزدانی رای بدهند که بعد از پیروزی در انتخابات مردم را و وظایف شان را فراموش نکنند.
امید دستگیر دانشجوی دانشکده طب دانشگاه بلخ از نسل جوان تقاضا دارد که در انتخابات پیش رو می‌بایست این قشر نگاه فراخ به انتخابات داشته باشند.
به عقیده وی، اگر امروز پارلمان فاقد دستاورد داریم، مردم مقصر است که پروسه انتخابات را جدی نگرفته‌اند.
مریم نیازی از آموزگاران لیسه سلطان راضیه در صحبت با خبرگزاری دید، از مردم بلخ خواستار حضور پر رنگ در انتخابات ۲۸ میزان است.
او تصریح می‌کند که چگونگی شکل‌گیری یک پارلمان سالم و ملی، بستگی به چگونگی انتخاب مردم دارد.
بانو نیازی می‌افزاید که انتظار دارد مردم افغانستان اشتباهات گذشته را روز انتخابات تکرار نکنند.
در لیست ابتدایی نامزدان انتخابات پارلمانی بلخ که از سوی کمیسیون انتخابات منتشر شده است، ۹۰ نامزد دیده می‌شود که در این میان ۲۰ نامزد آن را زنان تشکیل می‌دهند.
کمیسیون شکایات انتخاباتی اعلام کرده است که نزدیک به ۶۰۰ شکایت انتخاباتی به آن‌ها رسیده است و درحال بررسی این شکایت‌ها هستند.
قرار است تا چندی بعد لیست نهایی نامزدان انتخابات پارلمانی و همزمان از شوراهای ولسوالی نیز منتشر شود.
با این همه، قرار است که در تاریخ ۲۸ میزان انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها در افغانستان برگزار شود.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا