آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

بررسی درست اسناد نامزدان پارلمانی وظیفه اساسی کمیسیون انتخابات است

بدون شک از مراحل اساسی انتخابات و کار کمیسیون انتخابات به عنوان نهاد برگزار کننده، منتشر کردن لیست نهایی نامزدان انتخابات پارلمانی است.


کمیسیون انتخابات روند بررسی اسناد نامزدان انتخابات پارلمانی را از مدتی بدین‌سو آغاز کرده است. برخی از اعضای این کمیسیون گفته‌اند که اسناد نامزدان را به گونه جدی و بی‌طرف بررسی خواهند کرد. لیست ابتدایی نامزدان انتخابات پارلمانی افغانستان به تازه‌گی منتشر شد.
بدون شک از مراحل اساسی انتخابات و کار کمیسیون انتخابات به عنوان نهاد برگزار کننده، منتشر کردن لیست نهایی نامزدان انتخابات پارلمانی است. قرار است در تاریخ ۲۸ میزان سال روان انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها برگزار شود.
اگر کمیسیون انتخابات، چنانچه در دور گذشته انتخابات شورای ملی، آن گونه که انتظار می‌رفت اسناد نامزدان انتخاباتی را بررسی نکند، بی‌باوری مردم به پروسه انتخابات بیشتر از پیش افزایش خواهد یافت.
در صفحات فیسبوک از آدرس‌های مختلف خبرهایی منتشر می‌شود که فلان نامزد انتخابات پارلمانی به علت توزیع سلاح از لیست نامزدان انتخابات حذف شده است.
نشر این گونه خبرها نشان می‌دهد که مردم به عنوان بزرگترین حامی انتخابات توقع دارند شماری از نامزدان انتخابات پارلمانی از لیست نهایی حذف شوند. جدا از نامزدان انتخابات، مردم نیز این روزها منتظر هستند که کمیسیون انتخابات لیست نهایی نامزدان را منتشر کند.
در انتخابات پارلمانی سال ۱۳۸۹ وقتی کمیسیون انتخابات لیست نهایی نامزدان پارلمانی را اعلام کرد، تبدیل به یک جنجال کلان شد. بسیاری از نامزدان انتخابات مدعی بودند که جناح رقیب سیاسی آن‌ها به کمیسیون انتخابات رشوه داده است و موجب حذف آن‌ها شده.
بربنیاد گزارش‌ها، همین اکنون شماری از نامزدان انتخابات پارلمانی به مرکز کشور آمده‌اند و منتظر انتشار لیست نهایی نامزدان هستند. در آستانه انتخابات ۲۸ میزان که شرایط سیاسی و امنیتی کشور دچار بحران‌های کلان است، کمیسیون انتخابات می‌بایست تلاش نماید که از وقوع یک جنجال دیگر جلوگیری کند.
یکی از نامزدان انتخابات پارلمانی که دوست نداشت نامی از وی ذکر شود، می‌گوید که این روزها استرس دارد که در لیست نهایی نامزدان انتخابات پارلمانی دیده نشود. در واقع چون اساسی‌ترین مرحله انتخابات معرفی لیست نهایی است، بسیاری از نامزدان انتخابات این استرس را دارند.
کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی گفته که ناقضان حقوق بشرو افراد مسلح غیر مسئول شامل لیست نهایی نامزدان انتخابات ۲۸ میزان نخواهند بود. این موضوع در حالی از آدرس کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی مطرح می‌شود که افکار عمومی کشور تبصره می‌کنند که فلان نامزد انتخابات به دلیل توزیع سلاح از لیست نهایی حذف خواهد شد.
کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی با دادستانی کل کشور یک تفاهم‌نامه امضا کرد و هر دو طرف تاکید روی برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه کردند. امضای این تفاهم‌نامه میان کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی و دادستانی کل، در باب پی گیری پرونده‌های جرایم انتخاباتی قدم بسیار مهم است. اگر هر دو در این مرحله بدون تسلیم شدن به فشارها گام بردارند، بخشی از شفافیت انتخات پیش رو تضمین خواهد شد.
با توجه فساد گسترده در محاکم افغانستان، روشن نیست آیا با پرونده‌های انتخاباتی قضاوت عادلانه و شافاف، بدون تن دادن به فشارها صورت می‌گیرد یا نه. نیاز است تا دادستانی کل کشور در امر بررسی پرونده‌های انتخاباتی، بی‌طرفی خود را حفظ کند.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا