آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

صیاد:

بیش از ۲۳۰۰ نفر نامزد انتخابات پارلمانی شده است/ حضور زنان در این انتخابات کمرنگ است


کمیسیون انتخابات اعلام کرده است که از آغاز روند ثبت نام رای‌دهندگان تاکنون، بیش از ۶ میلیون و ۱۸۴ هزار نفر در سراسر کشور برای انتخابات ۲۸ میزان ثبت نام کرده‌اند.
این آمار در حالی منتشر می‏شود که حضور کم‌رنگ مردم در مراکز ثبت نام رای دهندگان هنوز به عنوان یک نگرانی جدی پا برجاست.
به گزارش خبرگزاری دید، عبدالبدیع صیاد رییس کمیسیون انتخابات امروز چهارشنبه (۲۳ جوزا) در یک نشست خبری به رسانه‌ها گفت که از میان این ۶ میلیون و یکصد و هشتاد هزار نفر، ۲ میلیون و یازده هزار آن را زنان تشکیل می‌دهند.
در همین حال، آقای صیاد بیان داشت که مرحله اول و دوم ثبت نام رای دهندگان با مؤفقیت به پایان رسید و مرحله سوم ثبت نام در روستاها ادامه دارد.
وی افزود که ۱۰۰۰ مرکز ثبت نام که در مراحل گذشته فعال نشد، به مرحله سوم منتقل شده است.
به گفته‌ وی، ثبت نام کاندیدان مجلس نمایندگان به پایان رسیده، ولی نامزدان شورای ولسوالی‌ها تا ۲۴ برج جاری می‌توانند ثبت نام کنند.
کمیسیون انتخابات گفته که ۲۳۹۶ نفر که شامل ۱۹۸۱ مرد و ۳۸۱ زن می‌شود، نزد این کمیسیون به عنوان کاندیدان احتمالی مجلس نمایندگان به ثبت رسیده است.
عبدالبدیع صیاد گفت که این آمار ممکن است دستخوش تغییر شود؛ زیرا به گفته وی، تا ساعات پایانی روز گذشته ۲۲ جوزا، شماری از نامزدان اسنادشان را در اختیار دفترهای ولایتی کمیسیون انتخابات گذاشته‌اند و طی مراحل آن جریان دارد.
در کنار این، کمیسیون انتخابات می‌گوید، ۳۰۵۸ تن دیگر، به عنوان کاندیدان احتمالی شوراهای ولسوالی‌ها نزد این کمیسیون به ثبت رسیده است. از این میان تنها ۲۰۷ تن آن را زنان تشکیل می‌دهند.
آقای صیاد از کمرنگ بودن حضور زنان برای ثبت نام در شورای ولسوالی‌ها نگرانی کرد. وی ناامنی در برخی ولایت‌ها، مشکلات فرهنگی، عدم تصدیق نامه‌های صنف دوازدهم و برخورد سلیقه‌‌ای برخی از مقام‌های محلی را از عوامل اصلی کمرنگ بودن حضور زنان برای نامزد شدن در شورای ولسوالی‌ها خواند.
در کنار این، با آن که مهلت ثبت نام برای نامزدان شوراهای ولسوالی‌ها نیز به تاریخ ۲۲ جوزا، به پایان رسید، اما کمیسیون انتخابات دو روز دیگر را نیز برای ثبت نام این نامزدان تمدید کرده است.
با این همه، قرار است فهرست ابتدایی نامزدان مجلس نمایندگان و شوراهای ولسوالی‌ها بعد از بررسی اسناد شان به تاریخ ۷ سرطان اعلام شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا