آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

بی‌توجهی حکومت به خواست معترضان، روند انتخابات را صدمه می‌زند

دولت باید هرچه زودتر وارد تفاهم با مردم شده و خواسته‌ها آن‌ها را بشنود وگرنه با ادامه این اعتراضات، روند ملی انتخابات صدمه دیده و دمکراسی نیم‌بند کشور قربانی سکوت ارگ خواهد شد.



بیش از یک هفته است که ولایت‌های شمالی افغانستان شاهد تظاهرات گسترده مردم است. پس از یک هفته، تظاهرات در ولایت‌های شمالی نه تنها متوقف نشده بل‌که هوارداران جنرال دوستم پس از یک راهپیمایی طولانی دیروز جمعه (۲۲ سرطان) دفتر کمیسیون انتخابات را در ولایت بلخ بستند.
با این‌که این روزها خیابان‌ها در شمال افغانستان شاهد فریاد هزاران تن از مردم است، اما حکومت هم‌چنان خاموش است و ظاهراً فکر می‌کند که پاسخ درست همان سکوت کردن در مقابل خواسته‌های مردم است.
معترضان در ولایت‌های شمالی، تاکنون دروازه چندین دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات را بسته‌ و تهدید کرده‌اند که در کل انتخابات را تحریم می‌کنند. با این حساب دولت باید هرچه زودتر وارد تفاهم با مردم شده و خواسته‌ها آن‌ها را بشنود وگرنه با ادامه این اعتراضات، روند ملی انتخابات صدمه دیده و دمکراسی نیم‌بند کشور قربانی سکوت اگر خواهد شد.
دولت نباید هم‌چنان که مردم هشدار داده‌اند بیش از این صبر آن‌ها را به «آزمون» بگیرد؛ زیرا این بی‌توجهی باعث صدمه دیدن روند انتخابات پیش رو می‌شود و اگر مردم انتخابات را تحریم کنند وضعیت در افغانستان بسیار پیچیده خواهد شد.
همین اکنون مردم حکومت را عبارت از یک حلقه کوچک می‌دانند که برای منافع یک طبقه خاص در حال جنگیدن است و در صورتی که انتخابات نیز برگزار نشود، این حکومت همین اعتبار نیم‌بند خود را نیز از دست می‌دهد و معلوم نیست که با چه‌ بهایی دوباره می‌شود، آرامش نسبی را به افغانستان بازگرداند.
مهدی سرباز – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا