آخرین اخباراجتماعافغانستانفرهنگ و دانش

تجلیل از روز حفاظت از «میراث‌های فرهنگی» در هرات

از روز حفاظت از میراث‌های فرهنگی از سوی انجمن حمایت از میراث‌های فرهنگی هرات، با حضور اساتید دانشگاه، اراکین دولتی و غیر دولتی و فرهنگ‌دوستان در این ولایت تجلیل به عمل آمد.
به گزارش خبرگزاری دید، در این مراسم فرهنگیان به معرفی آثار باستانی و میراث‌های فرهنگی شهر هرات پرداختند و با ارایه مقالات، پریزینتیشن‌ها و نوشته‌های خود، اشتراک کنندگان را به حفظ و شناخت هر چه بیشتر میراث‌های فرهنگی دعوت کردند.
به گفته آنان، قلب تاریخ هر کشوری صنعت گردشگری و میراث فرهنگی آن است. آثار باستانی مانند تاریخ که از گذشته به یادگار مانده است، فرهنگ و تاریخچه کشور را نشان می‌دهد.
آنان همچنان ابراز داشتند که در سراسر دنیا موزه‌ها و آثار تاریخی همواره مورد استقبال گردشگران بوده و با مشاهده این موزه‌ها و آثار تاریخی می‌توان لایه‌های پنهان تمدن بشری در هر کشوری را پی برد.
در همین حال عبدالقیوم وزیری رییس انجمن میراث‌های فرهنگی هرات گفت: نگرانی‌هایی وجود دارد که تاکنون بعضی از میراث‌های فرهنگی به‌گونه درست حفاظت نشده و در حالت ویرانی قرار دارد.
وی همچنان افزود، کم کاری از سوی مردم، ساخت و سازهای غیرمعیاری، و نبود معیارهای یونسکو باعث ثبت نشدن هرات به لیست میراث‌های فرهنگی شده است.
این در حالی است که ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات در گذشته بارها گفته بود که هرات در لیست میراث‌های فرهنگی جهان قرار خواهد گرفت.
قابل ذکر است که هرات از جمله ولایاتی است که بیشترین آثار تاریخی در آن قرار دارد، ولی بی‌توجهی دو جانبه مردم و دولت باعث شده است که ما همه روزه شاهد فروپاشی و از بین رفتن برخی از این آثار باشیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا