آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

تحریم انتخابات به سود هیچ‌طرف نیست

البته احزاب سیاسی حق دارند که نگران چگونگی برگزاری انتخابات باشند، اما با تحریم انتخابات و مانع شدن برگزاری انتخابات چیزی دست‌گیر شان نخواهند شد. تحریم انتخابات که اکنون از سوی احزاب مطرح می‌شود، بدون شک برای هیچ‌آدرس داخلی و خارجی قابل قبول نیست. مردم منتظرند تا پارلمان جدید و مشروع شکل بگیرد.



گفتمان انتخابات از بحث‌های داغ و غالب سیاست افغانستان است. این روزها بسیاری از نشست‌ها روی برگزاری و چکونگی انتخابات می‌چرخد. براساس جدول زمانی کمیسیون انتخابات، قرار است که در ۲۸ میزان انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها برگزار شود.
در آستانه برگزاری انتخابات پیش رو، ترسی وجود دارد که مبادا اتفاقات انتخابات ریاست جمهوری دور گذشته، یک بار دیگر واقع شود.
روز گذشته شماری از احزاب و چهره‌های سیاسی موافق و مخالف ارگ گرد هم جمع شدند و اعلام کردند که روند ثبت نام رای دهندگان باید متوقف شود و رای دهندگان از طریق سیستم بایومتریک ثبت نام شوند.
کمیسیون انتخابات خیلی فوری در برابر این خواست واکنش نشان داد و گفت که ممکن نیست روند ثبت نام رای دهندگان متوقف شود.
گلبدین حکمتیار، صلاح‌الدین ربانی، محمد محقق، یونس قانونی، باتور دوستم، انوارالحق احدی، ضراراحمد مقبل و حامد گیلانی در سندی امضا کردند که در آن از ریاست جمهوری خواسته شده است روند ثبت نام رای دهندگان را متوقف نماید و سر از نو روند ثبت نام رای دهندگان از طریق بایومتریک آغاز شود.
در بخشی از خواست‌های احزاب سیاسی، ایجاد یک اتاق نظارت برای احزاب است که از عملکرد کمیسیون انتخابات نظارت کنند و در عین حال در انتخابات پارلمانی برای احزاب نقش اساسی داده شود.
احزاب سیاسی در نشست دیروز شان با لحن هشدارآمیز تاکید کردند که اگر ریاست جمهوری به این خواست‌ها توجه نکند، آن‌ها مانع برگزاری انتخابات می‌شوند.
محمد اشرف غنی رییس جمهور که امروز در ارگ سخنرانی داشت، گفت که ابطال روند ثبت نام رای دهندگان در مدت زمان باقی مانده ممکن نیست و انتخابات براساس جدول زمانی کمیسیون انتخابات باید در ۲۸ میزان برگزار شود.
چندی پیش ایتلاف ملی برای نجات افغانستان نیز گفته بود، اگر خواست‌های این ایتلاف در انتخابات آینده بر آورده نشود، انتخابات آينده را تحریم خواهند کرد.
تا یک سال پیش تمامی احزاب سیاسی خواهان برگزاری انتخابات پارلمانی به موقع بودند و ریاست جمهوری را متهم می‌کردند که میل ندارد انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها برگزار شود.
اما اکنون که زمان برگزاری انتخابات روشن است، احزاب سیاسی پافشاری دارند اگر خواست‌های آن‌ها عملی نشود، مانع برگزاری انتخابات خواهند شد.
احزاب سیاسی ترس شان این است که تقلبات انتخابات گذشته تکرار شود ودرعین حال، این گمانه‌زنی‌ها نیز وجود دارد که ریاست جمهوری تلاش دارد تا با استفاده از انتخابات پیش رو و کمیسیون انتخابات، زمینه تقلب را در انتخابات ریاست جمهوری آینده فراهم می‌کند.
البته احزاب سیاسی حق دارند که نگران چگونگی برگزاری انتخابات باشند، اما با تحریم انتخابات و مانع شدن برگزاری انتخابات چیزی دست‌گیر شان نخواهند شد. تحریم انتخابات که اکنون از سوی احزاب مطرح می‌شود، بدون شک برای هیچ‌آدرس داخلی و خارجی قابل قبول نیست. مردم منتظرند تا پارلمان جدید و مشروع شکل بگیرد.
جامعه جهانی بارها خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی در افغانستان شدند. جامعه جهانی وقتی هزینه انتخابات را می‌پردازد طبیعی است که می‌خواهد انتخابات پارلمانی به موقع برگزار شود. سران حکومت وحدت ملی نیز به جامعه جهانی وعده داده‌اند که انتخابات پارلمانی را همان‌طور که کمیسیون انتخابات برنامه‌ریزی کرده است، برگزار کند.
حکومت به جامعه جهانی قول برگزاری انتخابات پارلمانی را در زمان اعلام شده داده است و برای این که حمایت و اعتماد جامعه جهانی را داشته باشد، باید انتخابات پارلمانی در ۲۸ میزان برگزار شود.
یک چیز به خوبی روشن است و آن این که رهبری حکومت می‌خواهد انتخابات پارلمانی در زمان معین آن حتی اگر ناقص هم باشد، برگزار شود؛ زیرا برگزاری انتخابات پارلمانی بارها به تاخیر افتاده است و دست کم سه سال است که پارلمان به گونه فراقانونی فعالیت می‌کند.
خواست احزاب سیاسی خیلی مشروع است، اما در مدت زمانی باقی مانده چنانچه رییس جمهور غنی امروز گفت و دیروز کمیسیون انتخابات اعلام کرد ممکن نیست که روند ثبت نام باطل شود.
تاکنون چند میلیون نفر برای انتخابات پیش رو ثبت نام کرده‌اند.
در فرجام به نظر می‌رسد که احزاب سیاسی برای عملی شدن خواست‌های انتخاباتی شان کمی دیر کرده‌اند و می‌بایست کمی زودتر لابی می‌کردند تا نقش احزاب سیاسی در پارلمان جدید برجسته شود.
از جانب دیگر چند دسته‌گی در خواسته‌های انتخاباتی احزاب سیاسی دیده می‌شود و این مورد هم بی‌تاثیر نبوده است که ریاست جمهوری و کمیسیون انتخابات به خواست آن‌ها تمکین نکنند.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا