آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاستگزارش

در فراه چه می‌گذرد؟

از سویی دیگر اعضای شورای ولایتی فراه می‌گویند که در حال حاضر جنگ در مرکز شهر فراه به شدت جریان دارد و قوای افغان با حمایت مردم سرگرم جنگ با گروه طالبان‌اند.


بر اساس گزارش‌ها، درگیری شدید میان نیروهای دولتی افغانستان و گروه طالبان در مرکز ولایت فراه ادامه دارد، حدود ۱۰۰۰ تن از نیروهای طالبان با حمایت شبکه اطلاعاتی پاکستان وارد شهر فراه شده و حملات شدیدی را آغاز کرده‌اند.
در همین حال، گفته می‌شود نیروی هوایی امریکا وارد عمل شده و مواضع طالبان را هدف قرار داده است، نیروهای کمکی افغانستان نیز به فراه رسیده‌اند.
عبدالبصیر سالنگی والی فراه گفته است که ساختمان‌های دولتی در مرکز شهر فراه در دست قوای افغان است و طالبان تنها در قسمت شمالی شهر یک پاسگاه امنیتی را سقوط داده و تحرکات پراگنده دارند.
بصیر سالنگی افزوده که بیش از ۱۰۰۰ تن از افراد طالبان با پشتیبانی شبکه استخباراتی پاکستان از شب گذشته، بر ده منطقه در حومه شهر فراه حملات گسترده خود را شروع کرده‌ و توانسته‌اند از منطقه پل باغ وارد شهر فراه شوند.
با این‌که گفته می‌شود افراد گروه طالبان چندین حمله انتحاری را در مسیر نیروهای کمکی به این ولایت انجام داده‌اند اما والی فراه این موضوع را رد کرده است.
اما از سویی دیگر اعضای شورای ولایتی فراه می‌گویند که در حال حاضر جنگ در مرکز شهر فراه به شدت جریان دارد و قوای افغان با حمایت مردم سرگرم جنگ با گروه طالبان‌اند.
دادالله قانع عضو شورای ولایتی فراه، در صحبت با صدای امریکا مدعی شد که از بامداد سه شنبه تا ایندم، ده‌ها تن از نیروهای امنیتی افغان و مردم ملکی در جنگ کشته شده‌اند، اما او آمار دقیقی ارایه نکرد.
آقای قانع هشدار داد که اگر تا چند ساعت دیگر قوای کمکی زمینی و هوایی به شهر فراه نرسد، ممکن این شهر به دست طالبان مسلح سقوط کند.
فرید بختاور رییس شورای ولایتی فراه، نیز می‌گوید که طالبان کنترول شماری از دفاتر دولتی را در دست گرفته و در تلاش پیشروی به سوی محبس مرکزی این ولایت استند.
گفته می‌شود حدود ۴۰۰ تن از افراد طالبان در این زندان حبس‌اند.
آقای بختاور می‌گوید که والی و رییس امنیت ملی این ولایت شهر را ترک کرده و به یک قرارگاه اردوی ملی رفته‌اند.
او ضعف مدیریت مقام‌های محلی و امنیتی را دلیل وخیم شدن اوضاع امنیتی فراه عنوان کرد.

اعزام قوای کمکی
در همین حال، وزارت دفاع گفته‌ است که نیروهای پیاده، کوماندو و قوت‌های هوایی در فراه بر ضد مخالفان مسلح وارد عمل شده‌اند و اکنون در سه کیلومتری شهر فراه جنگ جریان دارد.
جنرال محمد رادمنش، سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع در یک نشست خبری گفت که مناطق فرقه ۷۰ سابقه و حومۀ آن اکنون تحت کنترول نیروهای امنیتی قرار دارد.
آقای رادمنش با بیان این‌که وضعیت امنیتی فراه اکنون زیر کنترول است، گفت:« از دشمن تا اکنون اضافه از ده نفر کشته شده و به همین تعداد زخمی دارند، نیروهای دفاعی افغانستان هم متأسفانه دو نفر که در شهر فراه به اساس استعمال مواد منفجره شهید شدند و چهار نفر سطحی زخمی داریم.»
این در حالیست که نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان در توییتر نگاشته‌اند که شهر فراه زیر ادارۀ قوای حکومتی بوده و طیاره‌های ای-۱۰ سربازان امریکایی حملات هوایی به حمایت از نیروهای داخلی بر مواضع مخالفان انجام می‌دهد.
دو روز پیش از فراه در غرب کشور خبر رسید که مخالفان مسلح تهاجم گسترده‌ای را بر شهر فراه آغاز کرده و نیم این شهر را تصرف کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا