آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

دهلیز هوایی افغانستان – ترکیه ایجاد شد

دهلیز هوایی برای انتقال کالاهای تجاری میان افغانستان و ترکیه امروز (سه‌شنبه اول جوزا) گشایش یافت.
عتیق‌الله نصرت رییس هیئت عامل اتاق تجارت و صنایع در مراسم گشایش این دهلیز در فرودگاه کابل گفته است، در چهار سال گذشته میزان تجارت میان افغانستان و ترکیه از ۳۰۰ میلیون دالر به ۱۰۰ میلیون دالر کاهش یافته است.
وی نبود راه‌های مناسب حمل و نقل را یکی از دلایل این کاهش خوانده است، اما اظهار امیدواری کرد که با آغاز کار دهلیز هوایی، رقم تجارت میان دو کشور افزایش یابد.
به گفته او، دهلیز هوایی ایجادشده زمینه انتقال روزانه پانزده تن کالا را برای تاجران افغانستان فراهم می‌سازد و در صورت درخواست آن‌ها و افزایش میزان کالا، امکان پروازهای ویژه اجاره‌ای نیز وجود دارد.
در همین حال، وزیر تجارت می‌گوید حکومت تلاش دارد با فراهم آوری تسهیلات حمل و نقل، میزان صادرات این کشور را افزایش دهد
همایون رسا وزیر تجارت کشور، قالی، گیاهان طبی، تولیدات صنایع دستی و انواع سنگ‌ها را از عمده‌ترین اقلام صادراتی افغانستان به ترکیه عنوان کرد.
بنا به گفته‌ او، میزان تجارت افغانستان از ۷.۲ میلیارد دالر در سال ۲۰۱۶ به ۸.۴ میلیارد دالر در سال ۲۰۱۷ رسیده و سهم صادرات افغانستان در آن از ۶۱۴ میلیون دالر به حدود هشتصد میلیون دالر افزایش یافته است.
از سویی هم، وزیر تجارت اضافه می‏کند که به تازگی موافقتنامه دو جانبه در کمیسیون مشترک اقتصادی افغانستان و ترکیه امضا شده که به اساس آن همکاری‌هایی میان طرفین در عرصه‌های خدمات مشورتی، گمرکات، سرمایه گذاری‌ها، تشبثات کوچک، حمل و نقل، استاندارد سازی، انرژی و بانکداری انجام خواهد شد.
پیش از این، دهلیز هوایی برای انتقال کالا میان کابل و دو کشور دیگر؛ هند و قزاقستان نیز ایجاد شده بود. مقام‌ها می‌گویند به زودی دهلیز هوایی افغانستان و عربستان نیز ایجاد خواهد شد.
با این همه، تجارت و صنایع می‌گوید تاکنون از طریق دهلیزهای هوایی موجود در یک سال گذشته در ۹۰ پرواز، به ارزش پنجاه میلیون دالر کالاهای تجاری افغانستان به کشورهای دیگر صادر شده است.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا