آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

دو دسته‌گی در حلقه حاکم؛ پیام نرم «اتمر» به والی بلخ!

گزارش‌های موثق حاکی از آن است که حنیف اتمر مشاور شورای امنیت ملی کشور پیامی را به دست فرمانده امان‌الله گذر، به عطا محمد نور والی بلخ و رییس اجرایی جمعیت اسلامی سپرده است.
به نقل از گزارش‌نامه افغانستان، یک منبع معتمد و مقرب به شورای امنیت ملی اطلاع داد که فرمانده میرامان‌الله «گذر» درسفر اخیرش به ولایت بلخ، پیام خاص محمد حنیف «اتمر» مشاورامنیت ملی را به استاد عطا تحویل داده است.
گفته شده که این پیام حاوی اختلاف نظر آقای اتمر به اضلاع غنی و عبدالله بر سر چگونگی اعزام قطعات ارتش و پولیس برای برکناری اجباری استاد عطا و معرفی والی جدید در بلخ است.
بر اساس گفته‌های منبع، درپیام اتمر به استاد عطا آمده است: مقام شما تا آخر حکومت کنونی درمقام ولایت تضمین می‌شود و درضمن برخی مطالبات دیگری که مطرح کرده‌اید، «درحد توان» برآورده می‌شود.
هرچند تاکنون حکومت محلی بلخ در این مورد حرفی نگفته، ولی دیدارهای اخیر سفرای خارجی با صلاح‌الدین ربانی و محمد محقق نشان دهنده این موضوع است که نیروهای خارجی و شورای امنیت نسبت به عواقب پافشاری و یکدندگی غنی و عبدالله در این مورد و خیزش‌های مردمی ولایت‌های دیگر کشور نگران هستند.
منبع به نقل از حنیف اتمر گفته است: اصرار ما در مورد این که هیچ قطعات اردو و امنیت آماده جنگ با عطا نیستند؛ به گوش غنی- عبدالله کارگر نیفتاده و احتمال تکرارحوادث دوران حکومت دکترنجیب‌الله قوی است.
همچنان در این پیام، اتمر یاد کرده است که در زمان داکتر نجیب یک جنرال جنگ دیده به نام «جمعه اسک» در بلخ بود ولی اکنون «سیدکمال واری یک جنرال داریم» که از ترس عطا «پتلون خود را تر می‌کند».
مشاور امنیت ملی از عدم اطمینان مرکز نسبت به مارش نظامی به سوی بلخ یاد کرده و افزوده است که معلوم نیست افسران و فرماندهان از مرکز اطاعت کنند.
آقای اتمر فرمانده نظم عام را مثال داده است: «قوماندان نظم عامه علنی از مرکز بغاوت کرد ولی وزیر داخله رفت، مهمان همو آدم بود؛ حتی یک کلمه را هم برایش گفته نتوانست.»
از سویی هم، در پیام اتمر آمده است که اکنون کشور با خطر تجزیه مواجه است و اگر نظام سقوط کند، همه از جا کنده خواهند شد. ولی با این همه جلسات زیادی شبانه روز در ارگ دایر می‌شود که تاهنوز نتیجه ملموسی در پی نداشته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا