آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

دیدارهای پنهانی اریک پرنس با سیاسیون کشور؛ خصوصی‌سازی جنگ چقدر جدی است؟

آقای پرنس در مصاحبه‌ای گفته است:« من با تمام احزاب در افغانستان صحبت خواهم کرد که شیوه‌ای متفاوت برای متوقف کردن خونریزی در این کشور دارد.»


بیش از یک سال، پس از آنکه «اریک پرنس» رییس شرکت «بلک واتر» نخستین طرح خود را به رییس جمهور ترامپ برای خصوصی‌سازی جنگ امریکا در افغانستان با یک کادر از پیمانکاران و نیروی هوایی خصوصی ارائه کرد، می‌گذرد.
به نقل از نیویارک تایمز، اریک پرنس که متهم به کشتار غیرنظامیان در عراق است، اکنون در همه جا دیده می‌شود.
مصاحبه با ده‌ها شخصیت سیاسی و همچنین مصاحبه‌ روزنامه نیویورک تایمز با آقای پرنس طی سفرش به کابل در ماه سپتمبر، نشان می‌دهد که یک مدیر اجرایی مصمم است و نحوه عملکرد پیمانکارانش ( سربازان قراردادی) می‌تواند خروج رسمی نظامی از افغانستان را به رییس جمهور خسته امریکا ارائه دهد.
وی طی سفرش به کابل با فرماندهان محلی، مقامات سابق کابینه و چندین نامزد احتمالی ریاست جمهوری کشور جهت لابی‌گری برای خصوصی‌سازی حنگ در افغانستان دیدار کرده است.
آقای پرنس گفته است آنچه که بیش از ۱۴۰ هزار نیروی امریکایی و ناتو طی سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ میلادی نتوانست به دست آورد، طرح وی می‌تواند این کار را انجام دهد.
وی می‌افزاید:« آن‌ها از طریق ناوگان‌های قراردادی، توسط تیم‌های مشترک افغانستان و پیمان‌کاران پشتیبانی می‌شوند. حدود ۲۵۰۰ نیروی ویژه امریکایی در ماموریت‌های ضد تروریزم در این کشور باقی خواهند ماند. همه این‌ها، هزینه سالانه جنگ را تقریباً به یک پنجم از مقدار فعلی کاهش می‌دهد.»
آقای پرنس همچنین پیشنهاد خود را برای بهره برداری از ثروت معدنی افغانستان گره زده است – موضوع مورد علاقه ترامپ که شاکی بود ایالات متحده منابع کافی از تلاش‌های جنگی‌اش به دست نمی‌آورد.
آقای پرنس در مصاحبه‌ای گفته است:« من با تمام احزاب در افغانستان صحبت خواهم کرد که شیوه‌ای متفاوت برای متوقف کردن خونریزی در این کشور دارد.»
با این حال، طرح واقعی آقای پرنس برای افغانستان شک و تردیدهای بسیاری دارد.
«لورل میلر» یکی از کارشناسان سیاست خارجی ارشد در RAND و یک دیپلمات بلندپایه سابق ایالات متحده در امور افغانستان و پاکستان، گفته است:« این ایده که این سربازان پیمانکار به واحدهای افغانستان تنها «آموزش» می‌دهند و همچنان اینکه خصوصی‌سازی جنگ مصارف مالی را کاهش می‌دهد، خنده دار است.»
وی افزوده است:« اگر این ایده مفاد مالی قابل توجهی نمی‌داشت، کسانی برای به دست آوردن آن این قدر سخت تلاش نمی‌کرد.»
منبع: نیویارک تایمز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا