آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

سادات بلخ خیمه عدالت‌خواهی برپا کردند/ سادات یک «قوم» است نه یک «چیز»


برخی از سادات در ولایت بلخ با برپا کردن خیمه عدالت‌خواهی، خواهان درج هویت‌شان در شناس‌نامه‌های برقی شدند.
به گزارش خبرگزاری دید، سادات بلخی با برگزاری خیمه عدالت‌خواهی به جمع‌آوری امضا در این ولایت پرداخته و خواهان درج هویت‌شان در شناس‌نامه‌های برقی شدند.
سید رضا هاشمی از برگزار کنندگان این حرکت مدنی به خبرگزاری دید گفت: ما نمی‌خواهیم که عنوان قومی دیگر به ما تحمیل شود و هدف ما از برپایی این خیمه،
عدالت‌خواهی برای درج شدن عنوان قوم‌مان یعنی «سادات» در شناس‌نامه‌های برقی و دیگر اسناد ملی کشور است.

به گفته آقای رضایی، در ساعات اولیه برپایی این خیمه تاکنون نزدیک به یک هزار تن طوماری را امضا کرده‌اند که در آن خواسته شده قوم سادات باید به عنوان یک هویت مستقل شناخته شود.
در همین‌ حال، داکتر ناصر حسینی از اشتراک کنندگان در این برنامه گفت: من به تمام اقوام کشورم احترام دارم اما جعل هویت‌ام را به عنوان قومی دیگر نمی‌پذیرم و خواست ما این است که دولت ما را با هویت اصلی خودمان بشناسد.

خمیه عدالت خواهی برای تثبیت هویت قوم سادات، در ولایت بلخ در حالی برپا می‌شود که پیش از نیز نشست‌هایی توسط بزرگان این قوم با ارگ و هم‌چنان اعتراض‌هایی در واکنش به گفته‌های رولا غنی در ولایت بامیان برگزار شد.
اعتراض‌ قوم سادات در افغانستان زمانی بالا گرفت که همسر رییس جمهور غنی در یک گفت‌گوی تلویزیونی قوم سادات را «طبقه» عنوان کرده و گفته بود که سادات قوم
نیست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا