آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

شفافیت انتخابات باید تضمین شود!

بسیاری از آگاهان انتخاباتی، تاکید دارند که حرف رییس کمیسیون انتخابات همان قدر که می‌تواند به شفافیت انتخابات کمک کند، به همان میزان نیز موجب خواهد شد تا این کمیسیون با بود و نبود نامزدان و پروسه انتخابات برخورد سیاسی کند.


کمیسیون انتخابات باید پیش از رفتن به پای صندوق‌های رای، در گام نخست زمینه شفافیت پروسه انتخابات را تضمین کند. انتظار می‌رفت که کمیسیون انتخابات و ریاست جمهوری قناعت مردم و احزاب سیاسی را مبنی بر یک انتخابات شفاف و همه قبول حاصل نمایند.
فهرست نهایی نامزدان انتخابات پارلمانی که قرار است در ۲۸ میزان سال روان برگزار شود، به تازه‌گی منتشر شده است.
اعلام فهرست نهایی نامزدان انتخابات پارلمانی با پرسش‌های نگران کننده همراه شده است. افکار عمومی کشور انتظار داشتند که نامزدان زیادی از سوی کمیسیون‌های انتخاباتی حذف شوند. مردم افغانستان به این باورند که اگر اسناد و شکایات انتخاباتی نامزدان جدی و بی‌طرفانه بررسی شود، بدون شک که شفافیت انتخابات پیش رو تضمین خواهد شد.
مردم در ارتباط به فهرست نهایی نامزدان پارلمانی، می‌گویند که کمیسیون سمع شکایات آن طور که می‌بایست اسناد را بررسی کند، نکرده است.
هر چند نزدیک به ۳۵ نامزد حذف و ۴۵ تن دیگر اخطار و هشدار دریافت کرده‌اند اما، به نظر می‌آید که شماری از نامزدان از این مرحله هم عبور می‌کنند و شامل نامزدان انتخابات پارلمانی می‌شوند.
به باور نهادهای ناظر بر انتخابات افغانستان، هر قدر پروسه بررسی اسناد نامزدان طول بکشد به همان پیمانه زمینه سازش و رشوه فراهم خواهم شد.
رییس کمیسیون انتخابات اعلام کرده است که تا یک روز پیش از برگزاری انتخابات ممکن است نامزدان انتخابات براساس شکایت‌ها از لیست حذف شود.
بسیاری از آگاهان انتخاباتی، تاکید دارند که حرف رییس کمیسیون انتخابات همان قدر که می‌تواند به شفافیت انتخابات کمک کند، به همان میزان نیز موجب خواهد شد تا این کمیسیون با بود و نبود نامزدان و پروسه انتخابات برخورد سیاسی کند.
واکنش مردم در برابر فهرست نهایی نامزدان انتخابات مجلس نماینده‌گان نشان می‌دهد که مردم هنوز به کار کمیسیون انتخابات باور ندارند. نامزدانی از جمله متهم به توزیع سلاح‌اند. کمیسیون انتخابات بایستی این گروه از نامزدان انتخابات پارلمانی را جدا کند تا مردم با اعتماد کابل به سوی انتخابات بروند.
در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ برای همگان روشن شد که ریاست جمهوری تا که ممکن باشد می‌تواند با استفاده از کمیسیون انتخابات دست به تقلب بزند. تبعات یک حکومت غیر مشروع برای ما ویران کننده بوده است. هر دو جناح حکومت که ریاست جمهوری و ریاست اجرایی است، اصلاً به خواست‌های همدیگر توجه نمی‌کنند. مخالفان ریاست جمهوری که بخشی از حکومت کنونی‌اند، در برابر فرمان‌های رییس جمهور ایستادگی می‌کنند و می‌گویند که حکومت توافقی است.
کمیسیون انتخابات باید مانع برگزاری یک انتخابات پر از تقلب شود. احزاب سیاسی به شدت معترض‌اند که حکومت و کمیسیون انتخابات در همکاری با همدیگر تصمیم دارند که تجربه انتخابات گذشته را یک بار دیگر تکرار کنند. احزاب سیاسی شاکی‌اند که آمار ۹ میلیون ثبت نام کننده برای انتخابات ۲۸ میزان یک رقم جعلی است و برای انتخابات ممکن نیست که ۹ میلیون نفر ثبت نام کرده باشد. این در حالی است که کم‌رنگ بودن مردم در مراکز ثبت نام رای دهندگان از جمله نگرانی‌های انتخاباتی بود و هست.
خواست مردم نیز برگزاری یک انتخابات شفاف است. آن‌ها از ریاست جمهوری و کمیسیون انتخابات می‌خواهند که با یک پروسه مردم سالاری که انتخابات باشد، بازی نکنند و سبب دل سرد شدن مردم نسبت به انتخابات نشوند.
انگشت نگاری در انتخابات از جمله مواردی است که سیاست‌مداران مطرح کشور خواستار آن هستند. حکومت تاکنون بی‌تفاوت بوده و روی همین علت دو هفته به کمیسیون و حکومت مهلت داده‌اند.
همزمان با منتشر شدن فهرست نهایی نامزدان انتخابات پارلمانی، ریاست جمهوری با صدور یک اعلامیه از حذف نامزدان از لیست نهایی استقبال کرده و گفته که کمیسیون انتخابات در کارش مستقل است. امری که برای هیچ آدرس در افغانستان پذیرفتنی نیست.
به باور نویسنده، اگر در قسمت برگزاری انتخابات اجماع داخلی شکل نگیرد، انتخابات آینده فاجعه خواهد بود.
در آینده نزدیک انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری قرار است که برگزار شود و این موضوع ایجاب می‌کند که تمامی نیروهای سیاسی و رهبری حکومت وحدت ملی روی برگزاری انتخابات خالی از تقلب توافق نمایند.
این گمان وجود دارد، در صورتی که حکومت و کمیسیون انتخابات به خواست احزاب توجه نکنند، زمینه شکل‌گیری حکومت موقت فراهم شود. چون این روزها احزاب سیاسی می‌گویند اگر خواست‌ها تحقق پیدا نکند، آن‌ها روی گزینه شکل‌گیری حکومت موقت فکر می‌کنند.
اختر سهیل – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا