آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاست

شورای اجتماعی کوهدامن: شناسنامه‌های برقی باید توزیع شود!

با آن‌که تاخیر در روند توزیع شناسنامه‌های برقی در کشور با واکنش‌های زیاد روبه رو شده و برخی از چهره‌های سیاسی و شوراهای اجتماعی با نشر اعلامیه‌ای، تاخیر در روند توزیع شناسنامه‌های برقی را نپذیرفتنی می‌دانند و می‌گویند که بحث شناسنامه‌های الکترونیک یکبار مراحل قانونی‌اش را سپری کرده است، به توشیح رییس جمهوری رسیده است و گفته می‌شود که زمینه توزیع آن در شرایط کنونی فراهم است. اما به دلایلی توزیع نمی‌شود، در این باره محمد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری در مراسم تجلیل از قانون اساسی افغانستان افزود که چالش شناسنامه‌های الکترونیکی از سوی برخی اقوام تندرو به گروگان گرفته شده است.
اعلامیه شورای اجتماعی مردم کوهدامن در پیوند با توزیع شناسنامه‌های الکترونیک!
به نام خداوند دادگر!
آن‌گونه که به همه واضح و آشکار است، بحث شناسنامه‌های الکترونیک، یکبار مراحل قانونی‌اش را سپری کرده است و به توشیح رییس جمهوری افغانستان رسیده است. شرایط سیاسی، وضعیت امنیتی و چالش‌های فراوانی که فرا راه حکومت‌داری خوب در افغانستان وجود دارد، ایجاب می‌کرد که بر اساس این قانون، توزیع شناسنامه‌های الکترونیک که نیاز اساسی مردم افغانستان نیز می‌باشد، در همان زمان به اسرع وقت آغاز می‌شد که متاسفانه چنین نشد.
اکنون که این موضوع یکبار دیگر از سوی یک حلقه خاص برای نفاق‌افگنی میان اقوام شریف افغانستان دامن زده می‌شود، حکومت باید با دریافت راه حل منطقی و همه‌پذیر این غایله را به پایان برساند.
در این هیچ‌شک نیست که مردم شریف افغانستان از قرن‌ها بدین‌سو در فضای مسالمت‌آمیز و برادری در کنار هم زندگی کرده‌اند. این فضای سالم و برادری را نباید با تحریک دشمنان مردم افغانستان به فضای خصومت و عداوت مبدل کنیم.
اقوام شریف ساکن در افغانستان، همه دارای هویت تاریخی و با افتخار خویش هستند و بدان افتخار می‌کنند. از کوهدامن تا هرات، از کندهار تا بدخشان و از ننگرهار تا فاریاب، اقوام شریف افغان (پشتون) در کنار سایر اقوام چون تاجیک، ازبیک، هزاره، نورستانی، بلوچ، پشه‌یی، گجر و دیگر اقوام با عزت و سرفراز در کنار هم زنده گی کرده‌اند. همان‌طوری که خداوند همه انسان‌ها را با هویت خاص خودشان خلق کرده است، ما و هیچ‌کس دیگری حق صلب هویت هیچ‌فرد و قومی را ندارد.
افغانستان خانه مشترک همه ماست و برای حفظ آزادی این سرزمین، تمام اقوام ساکن در آن قربانی‌های فراوانی داده‌اند که رو آوردن به خصومت‌های قومی و تحمیل هویت یک قوم بر سایر اقوام، نادیده گرفتن قربانیان هزاران انسان این سرزمین است.
از حکومت وحدت ملی، جامعه مدنی، تشکل‌های بزرگ قومی، مجلس نمایندگان، مجلس سنا، بزرگان جهادی و اهل خبره افغانستان صمیمانه تقاضا می‌کنیم تا دست به دست هم داده به این معضل رسیدگی نمایند.
دگرجنرال میرامان‌الله گذر
نماينده منتخب مردم در مجلس نماینده‌گان و ریس شورای اجتماعی مردم کوهدامن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا