آخرین اخباراسلایدشوتحلیلجهانسیاست

طالبان به دنبال تبادل زندانیان/ امریکا برای مذاکرات صلح میانجی‌گری می‌کند

اما کارشناسان می گویند که با وجود بحث جدی طالبان، دولت افغانستان ممکن موافقت نکند تا چنین شخصیت های هراس افکنان را بدون مطالبه امتیازات مهمی از طرف دیگر، آزاد کند.


چهار مقام طالبان به شبکه خبری ان بی سی گفته است که جوان ترین پسر بنیانگذار شبکه تروریستی حقانی، از جمله صدها زندانی است که این گروه خواستار آزادی آنان به عنوان بخشی از دورۀ مذاکرات آینده با امریکا است.
یک فرمانده طالبان در ولایت هلمند که خواسته نامی از وی گرفته نشود، گفته است:« این جلسه با مقامات ایالات متحده یا کمک می کند راه را برای مذاکرات بیشتر باز کند و یا برای همیشه این گفت وگوها را متوقف می کند.»
این فرمانده طالبان افزوده است:« اگر آن ها در مذاکرات آینده صادق باشند، پیشنهاد ما را برای تبادل زندانیان قبول خواهند کرد.»
این چهار مقام طالبان که از افغانستان، امارات متحده عربی و قطر سخن می گویند، گفته اند که دور بعدی مذاکرات به زودی برگزار می شود و تبادل زندانیان نیز امکان پذیر خواهد بود.
اما کارشناسان می گویند که با وجود بحث جدی طالبان، دولت افغانستان ممکن موافقت نکند تا چنین شخصیت های هراس افکنان را بدون مطالبه امتیازات مهمی از طرف دیگر، آزاد کند.
وزارت خارجه امریکا همچنان گفته است که مذاکرات مذکور برنامه ریزی نشده و حاضر به پاسخگویی در باره تبادل بالقوه زندانیان نیز نشدند.
روز سه شنبه، «هیدر ناورت» سخنگوی وزارت خارجه کاخ سفید به خبرنگاران گفته است:« ما حاضریم با مردم و دولت افغانستان کار کنیم و با طالبان صحبت کنیم تا به این جنگ نقطه پایان بگذاریم.»
دولت افغانستان به درخواست ها برای پاسخگویی ابراز نظری نکردند.
در ماه های اخیر، ایالات متحده تلاش ها را برای مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان افزایش داده است؛ گروهی بیرون رانده شده که به اسامه بن لادن – کسی که حملات ۹/۱۱ سپتامبر را سازماندهی کرد – پناه داد.
یک مقام امریکایی نیز به این شبکه گفته است:« بی حوصلگی رییس جمهور دونالد ترامپ با جنگ ۱۷ ساله، دیپلمات ها و فرماندهان ایالات متحده را مجبور کرده تا به دنبال راه اندازی مذاکرات صلح، از جمله برگزاری مذاکرات مستقیم با طالبان، با این گروه معامله کند.»
یک مقام سابق ایالات متحده که تجربه زیادی در افغانستان دارد، گفته است که دولت چشم انداز بالقوه ای را برای پیشبرد مذاکرات صلح می بیند، اما این تلاش ها هنوز در مراحل اولیه قرار دارد.
این مقام سابق امریکایی که خواسته نامی از وی گرفته نشود در پاسخ به سوالی در باره صلح، گفته است: «علی رغم موضع گیری این گروه که دولت افغانستان را غیر مشروع می داند، نشانه های حاکی از بحث های داخلی در میان طالبان وجود دارد.»
با این حال، به گفته مقامات طالبان، «انس حقانی» فرزند جلال الدین حقانی – که گروه هراس افکنان را زیر نام خودش در دهه ۱۹۷۰ بنیاد نهاد – از جمله زندانیانی است که طالبان می گویند باید آزاد شود.»
انس حقانی از ماه اکتبر ۲۰۱۴ میلادی در زندان افغانستان نگهداری می شود، زمانی که نیروهای امنیتی ایالات متحده او را هنگام سفر از بحرین به قطر دستگیر کردند.
بر اساس گزارش ها، هفته گذشته بنیانگذار شبکه حقانی پس از یک بیماری طولانی جان خود را از دست داد.
از سویی هم، گفته می شود که «کیوین کینگ» یکی از دو استاد امریکایی که در دانشگاه امریکایی افغانستان تدریس می کرد، در آگست ۲۰۱۶ میلادی از کابل ربوده شده و در زندان گروه حقانی است.
طالبان در ماه اکتبر گفته بودند که او به شدت بیمار است.
شبکه حقانی نیز پشت برخی از خونین ترین حملات علیه ایالات متحده و نیروهای ناتو در افغانستان بوده و همچنان «کیتلان کلمن» یک امریکایی که در سال ۲۰۱۲ همراه با همسرش «جاشوا بویل» را ربودند.
یک مقام غربی و یک دیپلمات خارجی نیز گفته اند که ممکن است هر دو طرف روی تبادل زندانیان به خاطر اعتماد سازی به توافق برسند، اما احتمال آزادی زندانیان برجسته از دو طرف بعید به نظر می رسد.
این مقام غربی افزوده است:« آزادی انس حقانی از لحاظ سیاسی برای دولت بسیار مشکل است، ولی آزادی زندانیان عادی امکان دارد.»
آزادی انس حقانی از نظر بسیاری از افغانستانی ها که از این گروه به خاطر انجام حملات تروریستی بالای نیروهای امنیتی و غیرنظامیان نفرت دارند، غیرممکن است. چنانچه، پوسترهایی که خواهان به دار آویخته شدن وی است در اطراف کابل دیده می شود.
یکی دیگر از پسران جلال الدین حقانی، «سراج الدین» مسئول شبکه حقانی است و همچنین به عنوان معاون رهبر گروه طالبان خدمت می کند. همچنین، ۵ میلیون دالر بالای سر وی جایزه تعیین شده است.
طالبان می گویند که ۱۳ هزار تا ۱۵ هزار تن از اعضای آن ها در زندان های افغانستان نگهداری می شود. این گروه نیز ادعا می کند که ۴۰۰ زندانی دارد که اکثر آن ها شامل نیروهای امنیتی افغانستان، اتباع امریکایی و دیگر خارجی ها می شود.

این مقام غربی در مورد چشم انداز مذاکرات صلح واقعی محتاط است و می گوید که تاکنون نشانه ای وجود نداشته که طالبان آماده گفت وگوهای مستقیم با حکومت افغانستان باشد. طالبان همیشه بر صحبت های مستقیم با امریکا پافشاری کرده و دولت افغانستان را به رسمیت نمی شناسد.
وی با اشاره به طالبان گفته است:« به نظر می رسد که آن ها موضع خود را تغییر نداده اند. تعدادی از افراد که در کنار آن ها هستند فکر می کنند برنده هستند.»
سال گذشته، ایالات متحده کمک های نظامیش را به افغانستان به ویژه در بعد حملات هوایی افزایش داد تا این گروه را مجبور به آمدن پای میز مذاکره کند.
در حالی که نظامیان امریکایی می گویند ضربات سختی به طالبان وارد می کنند، اما این گروه طی سال های اخیر پیش رفت های چشمگیری داشته و به وارد کردن تلفات سنگین به نیروهای امنیتی افغانستان ادامه می دهد. از سویی هم، اکثریت خاک این کشور را تحت کنترول خود دارد.
در ماه جون، دولت رییس حمهور غنی آتش بس دیگری را در ایام عید فطر با این گروه اعلام کرد که طالبان آن را پذیرفت، اما پیشنهاد تمدید آتش بس را رد کرد.
از طرفی، یکی از مقامات طالبان می گوید که «زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده در افغانستان روز سه شنبه برای انجام گفت وگوها وارد امارات متحده عربی شده است.»
وزارت خارجه امریکا سفر خلیلزاد را نه رد و نه تایید می کند، اما یک سخنگوی این نهاد گفته که وی هنوز وظیفه اش را به طور رسمی نگرفته است.
با این همه، جیمز ماتیس وزیر دفاع امریکا روز هفتم سپتمبر طی یک سفر از پیش اعلان ناشده برای تشویق گفت وگو ها بین دولت افغانستان و طالبان به کابل سفر کرد.
منبع: ان بی سی
برگردان: طاهر مجاب

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا