آخرین اخبارافغانستانسیاست

نهادهای مدافع خبرنگاران و رسانه‌ها:

طرز‌العمل جدید نشرات زنده، اعمال محدودیت بر آزادی بیان است

مسئولان نهادهای مدافع خبرنگاران و رسانه‌ها امروز یکشنبه طی نشست خبری در برابر طرزالعمل جدید حکومت برای پوشش زنده خبری واکنش نشان داده می‌گویند: کمیته تامین مصئونیت خبرنگاران باید کمیته مصونیت باشد نه کمیته محدویت.
به گزارش خبرگزاری دید، در نشست چهارشنبه کمیته مشترک تامین مصئونیت حکومت و رسانه‌ها، طرزالعل جدید برای پوشش زنده خبری طرح گردیده است که به گفته مسئولان نهاد‌های مدافع خبرنگاران و رسانه‌ها جزء سوم ماده چهارم این طرزالعمل رسماً آزادی بیان را سانسور می‌کند.
در جزء سوم ماده چهارم این طزرالعمل آمده است:« خبرنگاران به سبب این‌که ممکن است نشر تصاویر زنده، جان نیروهای امنیتی یا افراد ملکی را که در حوادث تروریستی گیر افتاده‌اند با خطر مواجه سازد، باید از نشر مستقیم تصاویری که نشان‌دهنده عملیات نیروهای نظامی و امنیتی است، تا مهار حملات تروریستی و پایان درگیری خود داری کنند»
مولانا عبدالله رییس اتحادیه رادیو تلویزیون‌های افغانستان می‌گوید: در دو جلسه که مسئولان رسانه‌ها با معیینیت نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ داشته است، جزء ذکر شده را محدویت و ممنوعیت دانسته و با آن توافق نکردند.
رییس اتحادیه رادیو تلویزیون‌های افغانستان می‌گوید:« کمیته تامین مصئونیت خبرنگاران باید کمیته مصئونیت باشد نه کمیته محدویت و از خبرنگاران می‌خواهم که به جزء سوم ماده چهارم این طرزالعمل هیچ توجه نکنند که خلاف قانون است.»
آقای مولانا عبدالله می‌گوید: جزء سوم ماده چهارم در مخالفت صریح با ماده سی وچهارم قانون اساسی وماده چهارم قانون رسانه‌ها است.
از سویی هم، حامد پویا رییس بازار رسانه‌ها می‌گوید: حکومت باید در این طرزالعمل تجدید نظر کند در غیر آن ما آن را دیکتاتوری و بستن آزادی بیان تلقی می‌کنیم.
پویا گفت: وضع هر نوع محدویت توسط حکومت و هر جریان دیگری که باشد، ما آن را محکوم می‌کنیم و به هیچ کسی هم اجازه نمی‌دهیم که بالای آزادی بیان محدودیت وضع کنند.
حامد پویا با نتقاد تند ازحکومت در ارتباط به شریک نساختن یافته‌های کمیسیون حقیقت‌یاب، حملات تروریستی بالای خبرنگاران گفت: تا هنوز حکومت هیچ نتایج حملات تروریستی بالای خبرنگاران را با ما و نهاد صنفی خبرنگاران شریک نساخته است.
پویا می‌گوید: در این قسمت به شدت ازعملکرد حکومت ناراضی هستیم و ادامه این روند آزادی بیان را صدمه زده و مایه نگرانی ما است.
در همین حال، سید علی اصغر اکبرزاده عضو انجمن روزنامه نگاران آزاد افغانستان گفت: حکومت تا هنوز تصاویر حادثه دهم ثور را که حمله بالای خبرنگاران انجام شد، غیر رسمی در اختیار نهادهای صنفی خبرنگاران قرار نداده است.
وی افزود: تا هنوز کوچکترین اسناد و مدارک از این حادثه دراخیتار ما قرار داده نشده است و حکومت هم حق ندارد که تصاویر قبل از نشر و بعد از نشر را سانسور کند.
آقای اکبر زاده به حکومت هشدار می‌دهد: در صورتی که حکومت در این قسمت با ما همکاری نکند ما یک سلسله معلومات دیگر را افشا خواهیم کرد و باز سر ما هم فدای خبرنگاران ما.
نبود یک راهکار مناسب برای تامین امنیت خبرنگاران از نگرانی‌یها اصلی جامعه روزنامه‌نگاری و رسانه‌های تصویری است که تا هنوز طرح و عملی نشده است.
مسئولان نهادهای مدافع رسانه‌ها و خبرنگاران هم اعتراف می‌کنند که تاهنوز چنین یک طرزالعملی که بتوانند امنیت جانی خبرنگاران را تامین کند، موفق نشدیم که طرح و اجرا کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا