آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

عبدالله به حمایت سیاسی عطا محمد نور نیاز دارد

بدون شک که آقای صالح رابطه نزدیکی با داکتر عبداالله دارد و بعید نیست که این نامه به خواست عبدالله نوشته شده باشد. زیرا در چند مورد امرالله صالح از موقف ریاست اجرایی با لحن غیر مستقیم استقبال کرده است.


داکتر عبدالله در چند دور از انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان حمایت سیاسی و مالی عطا محمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی و از اعضای برجسته ایتلاف ملی برای نجات افغانستان را با خود داشته است. داکتر عبدالله در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ نماینده تیم اصلاحات و همگرایی رقیب تیم تحول و تداوم به رهبری محمد اشرف غنی بود. در نتیجه تقلب گسترده و سازمان یافته کمیسیون انتخابات، نتایج اعلام شده برای هر دو جناح مورد قبول نبود و سرانجام پس از کشمکش‌ها حکومت وحدت ملی به رهبری غنی و عبدالله شکل گرفت.
با آن که عمر حکومت وحدت ملی رو به تمام شدن است، اما هنوز هم عبدالله و غنی مدعی‌اند که پیروز انتخابات ریاست جمهوری دور گذشته‌اند.
در کنار داکتر عبدالله محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و عطا محمد نور از چهره‌های شاخص سیاست افغانستان نیز حضور داشت. عطا محمد نور تمامی مصارف انتخاباتی تیم اصلاحات و همگرایی را پرداخت. بدون شک آقای عبدالله حمایت میلیونی مردم افغانستان را با خود داشت ومی‌بایست از این قوت استفاده می‌کرد که متاسفانه موفق به انجام این امر نشد.
پای سند توافق‌نامه حکومت وحدت ملی ایالات متحده امریکا و جامعه جهانی امضا کرده بودند و تاکید داشتند که تمامی ماده‌های این توافق‌نامه سیاسی باید عملی شود.
عبدالله چون حمایت مردمی و سیاسی را با خود داشت می‌توانست که صاحب ۵۰ درصد از امتیازات حکومت وحدت ملی باشد. در یک سال اخیر از عمر حکومت کنونی، بزرگان سیاسی و اعضای ارشد حزب جمعیت اسلامی به شمول استاد عطا معترض شدند که داکتر عبدالله در ریاست اجرایی کشور به دلیل ناتوانی دیگر نمی‌تواند نماینده جمعیت و تیم اصلاحات و همگرایی باشد. اعضای جمعیت اسلامی هر کدام بر عملکرد سیاسی او در کنار اشرف غنی تاختند. اکنون بخشی بزرگی از جمعیت اسلامی به عنوان یک جریان قدرت‌مند عبدلله را از کنار خود طرد کرده‌ است.
عبدالله موفق نشد که انتظارات سران جمعیت و جناح اصلاحات و همگرایی را برآورده بسازد و گمان نم‌ کنم که در انتخابات آینده مورد حمایت قرار بگیرد. پس از آن که ریاست جمهوری فاش کرد که در عزل عطا محمد نور از سمت مقام ولایت بلخ موافقه ریاست اجرایی را گرفته است، آقای نور موقف‌های تند علیه تصمیم ارگ گرفت و پا فشاری کرد تا زمانی که خواسته‌های جمعیت اسلامی عملی نشود، از ولایت بلخ کنار نخواهد رفت.
عطا محمد نور در یک نشست خبری در همان ایام اعلام کرد که عبدالله دیگر نماینده جمعیت اسلامی در حکومت وحدت ملی نیست.
داکتر عبدلله دست کم دو ماه پیش گفت که در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نامزد خواهد بود و سران جهادی در این انتخابات کاندید مستقل خواهد داشت. اخیراً امرالله صالح رییس پیشین امنیت ملی کشور نامه‌ای به عطا محمد نور نوشته است و در قسمتی از این نامه، آقای صالح خطاب به آقای نور گفته که شما در حمایت از داکتر عبدالله چیزی را از دست نداده‌اید و درعین حال به استاد عطا پیشنهاد همکاری داده است. بدون شک که آقای صالح رابطه نزدیکی با داکتر عبداالله دارد و بعید نیست که این نامه به خواست عبدالله نوشته شده باشد. زیرا در چند مورد امرالله صالح از موقف ریاست اجرایی با لحن غیر مستقیم استقبال کرده است.
داکتر عبدالله که تجربه ناکامی در چند دور از انتخابات را در افغانستان دارد، براساس اظهارات خودش تصمیم گرفته است که در انتخابات پیش رو یک بار دیگر وارد مبارزات انتخاباتی شود.
داکتر عبدالله دریافته است که بدون حمایت سیاسی و مالی عطا محمد نور ممکن نیست در انتخابات حرفی برای گفتن داشته باشد.
عملکرد ضعیف عبدالله سبب شد که خیلی اعتماد گذشته را نسبت به او نداشته باشند. عطا محمد نور، محمد محقق و جنرال دوستم از آدرس ایتلاف ملی برای نجات افغانستان در تلاش آماده‌گی برای انتخابات آینده هستند. آقای نور به تازه‌گی گفته که در انتخابات آینده ریاست جمهوری حضور نیرو مند خواهد داشت.
اختر سهیل – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا