آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

نشست خبری سران ایتلاف نجات در بلخ:

عطا محمد نور: حذف قومی به سود کشور نیست/ استاد محقق: جنرال دوستم را خودمان می‌آوریم

عطا محمد نور، حاجی محمد محقق و عنایت‌الله بابر فرهمند( نماینده جنرال دوستم) اعضای موسس ایتلاف ملی برای نجات افغانستان، پس از ظهر امروز یکشنبه( ۱۷سرطان) در یک نشست خبری در مزارشریف، اعلام کردند که حکومت باید هرچه زودتر برنامه حذف قومی را کنار بگذارد.


نشست خبری سران ایتلاف نجات افغانستان

عطا محمد نور، حاجی محمد محقق و عنایت‌الله بابر فرهمند( نماینده جنرال دوستم) اعضای موسس ایتلاف ملی برای نجات افغانستان، پس از ظهر امروز یکشنبه( ۱۷سرطان) در یک نشست خبری در مزارشریف، اعلام کردند که حکومت باید هرچه زودتر برنامه حذف قومی را کنار بگذارد.
در این نشست خبری، عنوان شد که اگر پیش از این خواسته می‌شد که جنرال دوستم را بیاورید، اکنون او را خواهیم آورد.
به گزارش خبرگزاری دید، عطا محمد نور و حاجی محمد محقق از اعضای برجسته ایتلاف ملی برای نجات، پس از ظهر امروز در یک نشست خبری در بلخ، با انتقادهای تند از حکومت و عملکرد آن در برابر اقوام و چهره‌های سیاسی، حلقه خاصی را در ارگ متهم به اجرای سیاست حذف قومی کردند.
عطا محمد نور خطاب به رییس جمهور گفت: آقای رییس جمهور وحدت ملی افغانستان صدمه دیده است و قوای مسلح افغانستان که فرزندان این ملت هستند، نباید علیه خود ملت افغانستان استفاده شوند.
آقای نور هشدار داد که « حذف قومی برنامه حکام حکومتی است و این به نفغ مردم افغانستان نیست» و «هرچه زودتر جلو حذف قومی را بگیرید».
آقای نور تصریح کرد: کماندوها بهترین قوای مسلح ما، امروز مصروف حذف قومی خاص به نام ازبیک در فاریاب هستند. ایتلاف ملی برای نجات حمایت خود را از تمامی مردم ازبیک اعلام می‌کند. آقای رییس جمهور به خواسته‌های مردم و چهره‌های مردمی تمکین کنید؛ زیرا عواقب تصمیم‌های تنهایی، مغرورانه و سرنیزه‌ای خوب نخواهد بود.
والی پیشین بلخ با اشاره به بازداشت قیصاری افزود: قاتل مشهور دایره‌زنان و کف‌زنان با میلیون‌ها افغانی امتیاز به کابل آورده می‌شود، اما کسانی همچون قیصاری که با تروریستان می‌جنگند دستگیر می‌شوند.
عطا محمد نور خطاب به شرکای بین‌المللی حکومت افغانستان نیز گفت که آنان باید تثبیت کنند که دوست مردم افغانستان هستند یا یک حلقه خاص در ارگ. دوستان بین‌المللی چرا در تقلب‌های گسترده انتخاباتی چشم خود را بستید و نشان می‌دهد که شما طرف‌دار یک حلقه خاص هستید.
از سویی هم، محمد محقق با اشاره به تبعید جنرال دوستم به خارج کشور، گفت که « تبعید دوستم تصمیم یک حلقه خاص است نه شورای امنیت ملی».
محمد محقق هشدار داد: اگر قبل از این گفتیم دوستم را بیاورید، حالا می‌گوییم دوستم را خودمان می‌آوریم. تاکید می‌کنم خودمان آقای دوستم را می‌آوریم.
آقای محقق روی تبعیض علیه تمام اقوام تاکید کرده و گفت: اگر دیروز یک قوم مورد تبعیض قرار داشت امروز همه اقوام در تبعیض قرار دارند. وزرای مربوط به قوم هزاره از وزیر تا رییس، امنیت و ضمانت شغلی ندارند.
در همین حال، عنایت‌الله بابر فرهمند رییس دفتر جنرال دوستم که به نمایندگی از او در این نشست خبری اشتراک کرده بود، در پیوند به بازداشت آقای قیصاری گفت: قیصاری از دیوارهای مستحکم بر ضد تروریستان در شمال بود و دستگیری او نه به عنوان جنگ‌سالار که به عنوان کسی است که مخالف طالبان بود. اگر قرار باشد نیروهای مسلح دولتی تنها در خدمت یک حلقه خاص باشد، ما از مردم خود می‌خواهیم تا به ولایت‌های شان برگردند و از ناموس خود دفاع کنند.
گفتنی است که در دو روز گذشته ولایت‌های بلخ، سمنگان، فاریاب، جوزجان، سرپل و بغلان شاهد راهپیمایی هزاران نفر در واکنش به بازداشت قیصاری، حمایت از برگشت جنرال دوستم و حمایت از ایتلاف ملی برای نجات بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا