آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهسیاست

عبدالله:

عملی شدن استراتژی ملی صادرات، در کاهش فقر و بیکاری موثر است

داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت که امروز یکشنبه درمراسم گشایش استراتژی ملی صادرات در کابل صحبت می‌کرد، گفت: عملی‌شدن استراتژی ملی صادرات در کاهش فقر و بیکاری و بهبود امنیت بسیار موثر است
به گزارش خبرگزاری دید، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی می‌گوید: عملی‌شدن این استراتژی در راستای کاهش فقر، بیکاری و همچنان بهبود امنیت بسیار موثر تمام خواهد شد.
عبدالله عبدالله با استقبال از تدوین استراتژی ملی صادرات کشور گفت:امروز یک گام بزرگ و متفاوت در بخش صادرات کشور برداشته شد گامی متفاوت که صادرکننده‌گان خود، چالش‌ها را بررسی کردند و با همکاری دوستان بین‌المللی استراتژی صادرات را تدوین نمودند.
عبدالله افزود: ما در زمنیه‌های تجارت، صادرات و ترانزیت، پیشرفت‌هایی داشته‌ایم، اما این پیشرفت‌ها قانع کننده نیست و حکومت متعهد است که در کنار سکتور خصوصی، برای بلندرفتن میزان تولید و صادرات کشور، همکاری‌های جدی و لازم را انجام دهد.
رییس اجرایی کشور ثبات سیاسی و رفاه اجتماعی را متکی به توسعه اقتصادی دانسته افزود: چنین اقداماتی در راستای امنیت و ثبات کشور بسیار با اهمیت است.
عبدالله عبدالله از همکاری نهادهای بین‌المللی، به ویژه اتحادیه اروپا و مرکز تجارت بین‌المللی و نقش و سهم فعال بانوان در تدوین و فراهم‌شدن استراتژی ملی صادرات نیز سپاس‌گزاری کرد و امیدواری نمود که همکاران بین‌المللی در راستای راه یافتن تولیدات افغانستان به بازارهای جهانی همکاری نمایند.
رییس اجرایی از فراهم بودن بستر فعالیت برای زنان سخن زد و گفت که زنان باید گام‌های قویتر و بیشتری را در زمینه نقش‌آفرینی در حوزه تجارت بردارند؛ چون حکومت به تمام معنا از آنان پشتیبانی می‌کند.
در این برنامه، همایون رسا وزیر صنعت و تجارت افغانستان گفت که تدوین استراتژی گامی مهم در راستای بلند رفتن میزان صادرات کشور است و ما تلاش خواهیم کرد تا از این طریق توازنی میان صادرات و واردات به وجود آوریم و سهولت لازم را برای بازرگانان فراهم کنیم.
خان‌جان الکوزی معاون اتاق تجارت افغانستان گفت: هنوز تولیدات افغانستان به نام کشورهای دیگر صادر می‌شود، در بخش ترانزیت و گمرک‌ها بازرگانان کشور با مشکلات جدی رو به رو هستند. او از رهبران حکومت به ویژه از رییس اجرایی خواست که در این زمنیه توجه لازم داشته باشند.
از سویی هم، منیژه وافق رییس اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان نیز از تدوین استراتژی ملی صادرات ابراز خرسندی نموده، گفت: این استراتژی زمنیه‌های عملی فراوان دارد و با توجه به سهم و نقش بانوان، می‌تواند زمنیه‌ساز حضور و فعالیت‌ بیشتر بانوان در عرصه‌های اقتصادی و تجارت باشد.
پییرمیودن سفیر و نمایندۀ اتحادیه اروپا برای افغانستان، در این مراسم گفت: مهم‌ترین مشخصه این استراتژی این است که اقتصاد را در مرکز توجه قرار داده است.
اتحادیه اروپا اقتصاد را در کنار امنیت از اولویت‌های افغانستان می‌شمارد که رابطه نزدیک و دوسویه باهم دارند و ما در این زمینه با حکومت و سکتور خصوصی افغانستان همکاری‌های دایمی خواهیم داشت.
محمد رقیب فیاض- کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا