آخرین اخبارصحتفرهنگ عامه

لباس‌های وطنی اصیل و زبیا

لباس‌های سنتی دختران و زنان افغانستان سبکی خاص دارد، لباس‌هایی که متشکل از اجزایی است با نام‌های خاص دارد که در این بخش برخی از مشهورترین آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.
نام و مشخصات لباس‌های وطنی در بعضی از شهرهای افغانستان
مردم شهرهای مختلف این کشور لباس‌های سنتی مخصوص خودشان را دارند و پوشیدن لباس‌های سنتی خاص خودشان را به نوعی یک افتخار می‌دانند و از تغییرات سال‌های اخیر در مُد و لباس های‌شان رضایت ندارند.
لباس افغانی مردم پشتون:
مردان پشتون پیراهن، تنبان، لنگی، چپلی و پتو می‌پوشند.
زنان‌شان پیراهن، تنبان فراخ و چادر و پیزار می‌پوشند، جز معدودی از پشتون‌هایی که در شهر زندگی می‌کنند بقیه در هر کجا این فرهنگ را حفظ کرده‌اند و به آن افتخار می‌کنند.
لباس افغانی مردم هزاره:
مردان هزاره برک می‌پوشند و کلاه سر می‌کنند، زنان‌شان پیراهن، تنبان و چادر دارند، این قاعده فقط در مناطق مرزی حاکم است. به محض اینکه از آن محدوده خارج شوند، تغییر لباس می‌دند، هزاره‌های‌ که در نواحی شمال هستند کاملا تغیر لباس داده بسیاری‌شان برک را نمی‌شناسد.
لباس افغانی مردم هرات :
لباس مردم هرات پیراهن، تنبان، واسکت و لنگی است، تنبان خیلی فراخ و چین‌دار می‌پوشند، زنان و دختران در تمامی نقاط افغانستان لباس‌های‌که رنگ‌های‌ روشن و گلدار می‌پوشند ولی‌ مردان آن‌ها لباس ساده را خوش دارند، فقط گاهی بچه‌ها هوس لباس‌های رنگ روشن می‌کنند که آن هم خیلی کم است.
فشن شوهای که این روزها و در سال‌های اخیر برای نمایش گذاشتن لباس‌های زنان و دختران افغانستان برگزار می‌شود ترکیبی از لباس‌های سنتی و جدید است، تصاویری که مشاهده می‌کنید نگاهی جامه به منتخب لباس‌های افغانی زنان و دختران افغانستان در فشن شوهای سال‌های اخیر است و برای افرادی که علاقه به لباس‌های سنتی کشورهای مختلف دارند جالب خواهد .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا