آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

مخالفان قوی‌تر از حکومت عمل می‏‌کنند/ آیا امنیت انتخابات تامین می‌شود؟

انتظار مردم افغانستان به عنوان رای دهنده این است که حکومت وحدت ملی زمینه شرکت شان را در انتخابات پیش‏رو فراهم کند و در برابر تحرکات شبکه‏های تروریستی و هراس‌افکن غالب شود.
اما واقعیت امر این است که مخالفان قوی‌تر از حکومت ظاهر شده و پروسه انتخابات را با چالش مواجه ساخته‌اند.


قرار است انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها در ۲۸میزان سال روان برگزار شود. یکی از نگرانی‌های کلان و موجود، تامین امنیت پروسه‌ انتخابات است. گروه طالبان اخیراً پیشنهاد حکومت افغانستان را مبنی بر مذاکره و صلح رد کرده و سخن از عملیلت بهاری زده است.
در حال حاضر، بخش‏های مختلف کشور شاهد ناامنی و تحرکات گسترده طالبان است.‏ ‎گروه طالبان از زمان شروع ثبت نام رای‌دهنده‌گان، حملات خود را در کشور افزایش داده‌ تا مانع حضور مردم به پای صندوق‌های رای شود.
‎گروه‌های تروریستی چون داعش، طالبان و حقانی تلاش دارند تا روند انتخابات را اخلال کنند و سعی دارند که انتخابات را برای مردم افغانستان و جامعه‌ جهانی بی‌‌فایده جلوه دهند.
‎نقشه و راهبرد اصلی مخالفان مسلح در برهه‌ کنونی، نفوذ در بین مردم، تبلیغات گسترده و افزایش ناامنی برای حضور کمرنگ مردم در انتخابات پیش رو است. ‎
انتظار مردم افغانستان به عنوان رای دهنده این است که حکومت وحدت ملی زمینه شرکت شان را در انتخابات پیش‏رو فراهم کند و در برابر تحرکات شبکه‏های تروریستی و هراس‌افکن غالب شود.
اما واقعیت امر این است که مخالفان قوی‌تر از حکومت ظاهر شده و پروسه انتخابات را با چالش مواجه ساخته‌اند.‏
بربنیاد گزارش‏ها، در بخش‏های مختلف کشور مراکز ثبت نام رای دهندگان به علت ناامنی مسدود است و مردم از شرکت در انتخابات محروم‏.
‎افغانستان در هفده سال گذشته، گرفتار انواع آسیب‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بوده است. ‎شوربختانه نبود احساس مسئولیت در بسیاری از مسئولان باعث شده تا به چالش‌های فوق افزوده شود و باور مردم به دولت، نسبتاً از بین برود.
در این میان، شبکه‏های تروریستی و هراس‌افکن هم از این فرصت استفاده می‌کنند و تلاش دارند تا وضعیت را بیش از پیش بدتر سازند.
ناامنی، تحرکات طالبان و… در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی وشورا‏های ولسوالی مردم را سخت مایوس کرده و آمار منشتر شده از سوی کمیسیون انتخابات می‏گوید که حضور مردم کمرنگ است.
در انتخابات‌های گذشته، چه در ریاست جمهوری و چه در انتخابات پارلمانی، نمی‌توان منکر حضور گسترده‌ مردم شد؛ هر چند که عملکرد حکومت وحدت ملی و پارلمان کنونی منجر شد که مردم از شرکت در انتخابات احساس ندامت کنند.
بی‌تفاوتی حکومت وحدت ملی در قسمت تامین امنیت، اکنون یک نگرانی کلان برای مردم افغانستان است و سبب شده که مردم نسبت به انتخابات آینده بدبین شوند.
عمکرد نهادهای امنیتی برای تامین امنیت ساحات ناامن که گروه طالبان در آنجا مسلط است، نشان می‏دهد که برای حکومت وحدت ملی و جامعه جهانی، تنها برگزاری انتخابات مهم است نه چگونه برگزار شدن آن.
هر چند طی ماه اخیر، مسئولان درجه یک نهاد‌‏های امنیتی و دفاعی کشور به علت بی‌کفایتی از سوی مجلس نمایندگان استجواب شدند و هیچ کدام از این استجواب‏ها نتوانست موثر واقع شود.
در فرجام، می‏توان گفت که ناامنی و تحرکات هراس‌افکنان و شبکه‏های تروریستی انتخابات ۲۸ ماه میزان را به گونه جدی تهدید می‏کند و مانع حضور پر رنگ مردم در پروسه انتخابات می‏شود.
اختر سهیل – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا