آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

موگرینی: برای اعتبار اروپا باید برجام را حفظ کنیم


فدریکا موگرینی در جلسه پارلمان اروپا با محوریت «برجام» شرکت کرد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش و پس از پایان سخنان نمایندگان احزاب مختلف درباره توافق هسته‌ای سخنرانی کرد.
به نقل از یورو نیوز، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آغاز حضور خود در پارلمان اروپا در شهر «استراسبورگ» فرانسه گفت:« توافق هسته‌ای با ایران به خوبی کار می‌کند و مانع اصلی گسترش سلاح‌های هسته‌ای در جهان است. هر چند شاید بتوان گفت که این توافق بهترین آن از لحاظ تاریخی نیست.»
پس از سخنان مسئول سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا، نمایندگان احزاب مختلف در پارلمان اروپا سخنرانی کردند. اکثر قریب به اتفاق احزاب حاضر در پارلمان اروپا قاطعانه از موضع فدریکا موگرینی در حفظ برجام حمایت کردند.
هر چند نمایندگان برخی از احزاب همزمان انتقادات فراوانی نسبت به عدم احترام حکومت ایران به «حقوق بشر» و «اصول ارزش‌های دموکراتیک» مطرح کردند.
فدریکا موگرینی پس از سخنان نمایندگان بار دیگر سخنرانی کرد.
وی گفت:« توافق هسته‌ای ایران یک پیمان نیست یک توافق چندجانبه است؛ برجام یک پیمان نیست که نیاز داشته باشد توسط پارلمان کشورهای امضاکننده مورد تایید قراربگیرد؛ متن برجام برای تمام منتقدان موجود است.»
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر تلاش و عملکرد دیپلماسی اروپایی طی دوازده سال اعلام کرد، اروپا دو راه بیشتر درباره برجام ندارد.
او گفت: «یا (اتحادیه اروپا) با حمایت از امریکا که به صورت یکجانبه از این توافق هسته‌ای خارج شده است، اعتبار و ارزش‌های اروپا را لکه‌دار می‌کند یا اینکه یکبار برای همیشه مستقل و آزاد سعی می‌کند برجام را حفظ و بر اعتبار خود بیفزاید.»
خانم موگرینی در پایان سخنانش گفت:« نباید خطر پایان و لغو برجام را فراموش کنیم. این بدترین سناریوی ممکن است، لغو برجام اعتبار اروپا را برای همیشه زیر سوال می‌برد، باید در حفظ برجام بکوشیم و زمان بسیار تنگ است.»
در جلسه پارلمان اروپا تصمیم جدیدی درباره برجام گرفته نشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا