آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

وزارت صحت ۲۷ دستگاه جن اکسپرت دریافت کرد


اداره انکشافی ایالات متحد امریکا، ۲۷ پایه دستگاه جن اکسپرت (تشخیص دهنده میکروب توبرکلوز) را به ارزش ۶۵۰ هزار دالر امریکایی، در اختیار وزارت صحت عامه قرار داد.
به گزارش خبرگزاری دید، آن طوری که مقام‌های وزارت صحت عامه می‌گویند، این دستگاه‌ها از جمله پیشرفته‌‌ترین وسایل طبی در راستای تشخیص فوری و دقیق میکروب توبرکلوز است که در مدت کمتر از دو ساعت می‌تواند میکروب را تشخیص دهد.
فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه، در مراسم تحویل‌گیری این بسته کمکی امریکا گفت:« این دستگاه‌های پیشرفته که قادر به تشخیص سریع واقعات توبرکلوز می‌باشد، ما را کمک می‌کند تا به اهداف تعیین شده خویش مبنی بر ریشه‌کن ساختن بیماری توبرکلوز در کشور نایل آییم.»
وزیر صحت عامه افزود، این وزارت با حمایت همکاران صحی خویش در سال گذشته توانسته است که میزان مرگ و میر واقعات توبرکلوز را از ۱۸ هزار به ۱۱ هزار کاهش دهد. ۵۵.۸ درصد مبتلایان این بیماری را در افغانستان زنان تشکیل می‌دهد.
به گفته وزیر صحت عامه، در حال حاضر ۲۳۵۵ مرکز تشخیص و درمان بیماری توبرکلوز در سراسر کشور وجود دارد.
مقام‌های وزارت صحت عامه می‌گویند، بیماری توبرکلوز یک معضل جدی برای سکتور صحت می‌باشد و افغانستان از جمله کشورهایی است که هنوزهم بلندترین میزان واقعات توبرکلوز را در حوزه شرقی مدیترانه داراست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا