آخرین اخباراجتماعافغانستانتحلیلسیاست

چرا امریکا به مذاکره با طالبان حاضر نمی‌شود

امریکایی‌ها از مذاکره با طالبان شانه خالی می‌کند در حالی که طالبان در مورد جنگ افغانستان تنها امریکا را به رسمیت می‌شناسند نه حکومت کابل را


جنگ عمر درازی دارد و صلح چه قدر عمر کوتاه. جنگ افغانستان سال‌ها طول کشیده است و به سمت بزرگ شدن نیز می‌رود. حکومت پیشنهاد آتش به طالبان داد و طالبان نیز پدیرفت که سه روز عید را با حکومت افغانستان صلح کنند.

هر چند که محمد اشرف غنی در روز نخست عید فطر خواهان تمدید آتش‌بس، شد اما گروه طالبان به خواست رییس جمهور غنی پاسخ منفی داد و دوباره به حملات خود در برابر نیرو های امنیتی و دفاعی کشور آغاز کرد.

سخنگوی گروه طالبان به بی بی سی گفت که سه روز عید را آتش‌بس کردند تا مردم افغانستان عیدی خوش داشته باشند و با حکومت افغانستان هنوز جنگ دارند.

بربنیاد تصاویر و گزارش‌ها، طالبان در روزهای عید در شهرهای مختلف کشور از جمله پایتخت حضور پیدا کردند و با نیروهای امنیتی، مردم و وزیر امور داخله کشور عکس یادگاری گرفتند.

ویدیویی نشر شد که یکی از باشندگان کابل وقتی با یکی از اعضای گروه طالبان بغل‌کشی دارد اشک در چشم هایش جاری می‌شود.

مردم افغانستان که از جنگ چنیدن ساله سخت خسته شده‌اند و بیشترین قربانی را نیز داده‌اند، امیدوار بودند که سه روز آتش‌بس منجر به صلح دایمی در افغانستان شود.

سه روز آتش‌بس در برابر سال‌ها جنگ، اصلاً قابل مقایسه نیست و نیاز است که آقای اشرف غنی  و امریکایی‌ها برای این‌که مردم به صلح دایمی دست پیدا کنند، صادقانه گام بردارند و از بازی با سرنوشت سیاسی کشور خودداری کنند.

در روز های عید که ایام آتش‌بس با گروه طالبان بود، مردم عید قشنگی داشتند و با خیال راحت در آن روزها گشت و گذار داشتند.

اما گروه طالبان در شب آخر عید و روز آخر آتش‌بس، دوباره به موقف اصلی شان که همان زور گویی باشد برگشتند.

گروه طالبان در اعلامیه اخیر خود یک بار دیگر از ایالات متحده امریکا خواست که با این گروه وارد مذاکره و گفت‌وگو شود.

امریکایی‌ها از مذاکره با طالبان شانه خالی می‌کند در حالی که طالبان در مورد جنگ افغانستان تنها امریکا را به رسمیت می‌شناسند نه حکومت کابل را.

طالبان بارها خواستار خروج نیروهای امریکایی از افغانستان شدند و تاکید کردند که تا زمانی امریکایی‌ها در خاک افغانستان حضور داشته باشند، تا آخرین نفس می‌جنگند.

شانه خالی کردن امریکا از مذاکره با طالبان نشان می‌دهد که واشنگتن به عنوان بزرگترین حامی افغانستان به شاد زیستن مردم این جغرافیا هیچ‌گونه بهایی نمی‌دهد و در واقع به دنبال ماهی مراد خویش است.

آنچه در دو سال اخیر در جنگ افغانستان پیش آمده است، نشان می‌دهد که چگونگی جنگ و صلح کشور به دست امریکا است تا حکومت افغانستان. امریکایی‌ها نه حرف رفتن می‌زنند و نه حاضر می‌شوند که با طالبان مذاکره کنند.

این سیاست امریکا برای افکار عمومی کشور یک نوع خیانت محسوب می‌شود و مردم افغانستان به این باورند که کاخ سفید خواهان ادامه جنگ در افغانستان هستند.چنانچه حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور وقتی راهبرد امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا اعلام شد، گفت که راهبرد تازه امریکا هیچ‌کمک به جنگ نمی‌کند بلکه زمینه تداوم جنگ در افغانستان است.

اختر سهیل – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا