آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

چرا نتیجه انتخابات باید پذیرفتنی باشد؟

شفافیت انتخابات پارلمانی شفافیت انتخابات ریاست جمهوری را تا حدودی تضمین خواهد کرد. عمر سرپرستی مجلس نمایندگان باید پایان یابد. نباید نتایج انتخابات ۲۸ میزان شکل‌گیری یک پارلمان سرپرست باشد.


روز گذشته رییس کمیسیون رسیده‌گی به شکایات انتخاباتی گفت که حکومت مشروع برایند یک انتخابات شفاف و همه قبول خواهد بود. رییس این کمیسیون روی شفافیت انتخابات نیز تاکید کرد. افغانستان دو انتخابات سرنوشت‌ساز در پیش دارد. یکی انتخابات پارلمانی که در ۲۸ میزان برگزار خواهد شد و یکی انتخابات ریاست جمهوری که در ۳۱ حمل سال آینده.
در صورتی که کمیسیون انتخابات کارش را به درستی انجام دهد، بدون شک انتخابات به گونه سالم برگزار خواهد شد و نتایج آن نیز مورد تایید جناح‌ها و نامزدان خواهد بود. احزاب سیاسی و افکار عمومی کشور پس از شکل‌گیری حکومت وحدت ملی تاکید روی اصلاح نظام انتخاباتی داشتند و دارند.
احزاب سیاسی پا فشاری دارند که انتخابات باید به گونه شفاف اجرا شود و کمیسیون انتخابات استقلالش را حفظ نماید. از نظر مردم و احزاب سیاسی کمیسیون انتخابات «مستقل» نیست و تحت فرمان ریاست جمهوری کار می‌کند.
برخی از اعضای کمیسیون انتخابات نیز افشا کرده‌اند که ریاست جمهوری در امور کاری این کمیسیون دخالت می‌کند.
در انتخابات سال ۱۳۹۳ که منجر به ایجاد حکومت توافقی شد، برای همگان روشن شد که نتایج انتخابات چقدر می‌تواند موجب جنجال و بحران شود. کمیسیون انتخابات اگر انتخابات ریاست جمهوری دور گذشته را به گونه شفاف برگزار می‌کرد، اکنون مردم افغانستان شاهد شکل‌گیری یک حکومت توافقی نمی‌بود.
اکنون در آُستانه انتخابات پارلمانی، این نگرانی یک بار دیگر قوت گرفته است که ممکن است نتایج انتخابات برای نامزدان مورد تایید نباشد.
در انتخابات پارلمانی سال ۱۳۸۹ بسیاری از نامزدان انتخابات پارلمانی روی نتایج انتخابات در آن زمان جنجال داشتند که در نهایت با مدیریت حامد کرزی و برخی از چهره‌های سیاسی رفع شد.
با این وجود، کمیسیون‌های انتخاباتی باید انتخابات پیش رو را به گونه شفاف برگزار کند تا نتایج آن مورد تایید باشد. پذیرش نتایج انتخابات ریاست جمهوری دور گذشته تا مرز یک سال طول کشید.
همین اکنون هم داکتر عبدالله و داکتر غنی، مدعی‌اند که برنده انتخابات هستند.
به باور نویسنده، جنجال روی نتایج انتخابات زمینه دخالت خارجی‌ها را نیز فراهم خواهد ساخت. جان باس سفیر امریکا در کابل به تازه‌گی گفته که انتخابات افغانستان یک انتخابات امریکایی نیست. این عضو حکومت امریکا در حالی تاکید روی بی‌طرفی کاخ سفید در امور انتخابات کشور می‌کند که افکار عمومی و بسیاری از جریان‌های سیاسی می‌گویند که امریکایی‌ها در انتخابات گذشته دخالت کردند.
حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور بارها گفته انتخابات سال ۱۳۹۳ هیچ مشکل نداشت و واشنگتن برای دخالت در امور حکومتداری کابل، خواستند که انتخابات گذشته را بدنام کنند.
کمیسیون انتخابات باید خیلی مسئولانه انتخابات پیش رو را برگزار کند.
اگر روی نتایج انتخابات جنجال خلق شود، حکومت کنونی قادر به مدیریت آن نخواهد بود. با تمام این نکات کمیسیون انتخابات بایستی مواظب باشد.
بعد از انتخابات پارلمانی، انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد. شفافیت انتخابات پارلمانی شفافیت انتخابات ریاست جمهوری را تا حدودی تضمین خواهد کرد. عمر سرپرستی مجلس نمایندگان باید پایان یابد. نباید نتایج انتخابات ۲۸ میزان شکل‌گیری یک پارلمان سرپرست باشد.
جلال فرامرز- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا