آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

کمیسیون استقلال ندارد/ اعلام نتایج انتخابات ۲۸ میزان مورد قبول خواهد بود؟

اما قصه کمیسیون انتخابات در افغانستان که به هیچ‌وجه مستقل نیست، بسیار فرق دارد. تجربه در چند دور از انتخابات در افغانستان نشان داده است که کمیسیون انتخابات می‏تواند روز اعلام نتایج، نامزد برنده را بازنده و بازنده را برنده اعلام کند.



در این نوشته کوتاه به این پرسش پاسخ داده خواهد شد که آیا اعلام نتایج انتخابات ۲۸ میزان که قرار است انتخابات پارلمانی و شورا‏های ولسوالی‌‏ها برگزار شود، پذیرفتنی خواهد بود یا نه؟
به تازه‏گی انتخابات ریاست‏ جمهوری و پارلمانی ترکیه برگزار شد و کمیسیون انتخابات آن کشور یک روز بعد اعلام کرد که رجب طیب اردوغان دوباره برنده انتخابات ریاست‏ جمهوری ترکیه است. هیچ کدام از رقیبان انتخاباتی و سیاسی آقای اردوغان اعتراض نکرده‏اند که نتایج انتخابات ریاست‏ جمهوری این کشور مورد تایید شان نیست. زیرا رقیبان اردوغان و شخص آقای اردوغان که برنده انتخابات ریاست‏ جمهوری است، به کمیسیون انتخابات این کشور باور دارند. در واقع کمیسیون انتخابات در هیچ‌کشور برنده انتخابات را بازنده و بازنده را برنده اعلام نمی‏کند.
اما قصه کمیسیون انتخابات در افغانستان که به هیچ‌وجه مستقل نیست، بسیار فرق دارد. تجربه در چند دور از انتخابات در افغانستان نشان داده است که کمیسیون انتخابات می‏تواند روز اعلام نتایج، نامزد برنده را بازنده و بازنده را برنده اعلام کند.
آنچه کمیسیون انتخابات، در انتخابات ریاست‏ جمهوری سال ۱۳۹۳ انجام داد از خاطر هیچ‏کس نرفته است. کمیسیون انتخابات در هر دو انتخابات به سود تیم « تحول و تداوم» دست به یک تقلب سازمان یافته زد که منجر به شکل‌گیری حکومت وحدت ملی برای نخستین‌بار در تاریخ سیاسی افغانستان شد.
وقتی کمیسیون انتخابات با آرای مردم چنین برخوردی را لازم به اجرا می‏داند، پس چطور ممکن است که نتایج کمیسیون انتخابات در ۲۸ میزان برای همگان و جناح‏های سیاسی مورد قبول و تایید باشد؟
قبولی نتایج انتخابات ریاست‏ جمهوری دور گذشته تا مرز یک سال طول کشید. هر دو جناح انتخاباتی که همین اکنون شریک قدرت سیاسی در حکومت وحدت ملی‏اند، هر کدام خود را برنده انتخابات ریاست‏ جمهوری دور گذشته می‏دانند. زیرا کمیسیون انتخابات فاقد اعتبار است و روی همین دلیل اعلام نتایج کمیسیون انتخابات برای جناح‏های انتخاباتی مورد قبول و تایید نیست.
انتخابات پارلمانی و شورا‏های ولسوالی‏ها و اندکی بعد انتخابات ریاست‏ جمهوری در اول جوزای سال آینده قرار است که برگزار شود، اما این خطر وجود دارد که نتایج انتخابات ۲۸ میزان برای نامزدان انتخاباتی مورد قبول نباشد.
تصمیم کمیسیون انتخابات در مورد چگونگی برگزاری انتخابات پارلمانی در غزنی، به بی اعتمادی افکار عمومی کشور به کمیسیون انتخابات افزود. اکنون کمیسیون انتخابات در غزنی تصمیمی گرفته است که حتی ممکن است به جنگ قومی تمام شود.
محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی در مورد انتخابات غزنی واکنش نشان‌داده و گفته که تصمیم کمیسیون انتخابات در غزنی زمینه ساز جنگ قومی خواهد شد.
کمیسیون انتخابات می‌بایست پیش از برگزاری انتخابات ۲۸ میزان اعتماد سازی می‏کرد تا نتایج انتخابات برای همگان قابل قبول می‏شد.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا