آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

کمیسیون انتخابات و چالش تقلب؛ از تجارب گذشته باید پند گرفته شود!

این که انتخابات پیش رو با سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری دور گذشته مواجه می‏شود یانه، بسته‏‌گی به کار کمیسیون انتخابات دارد.


نزدیک به یک ماه دیگر تا برگزاری انتخابات پارلمانی در کشور باقی مانده است. جدول زمانی کمیسیون انتخابات این طور می‏گوید. اما شوربختانه انتخابات پیش رو با یک بن‏بست کلان رو در رو است؛ بن‏بستی که بایستی از میان برداشته شود و راه برای برگزاری انتخابات باز شود.
رهبری کمیسیون انتخابات پس از اعتراض نامزدان حذف شده از فهرست نهایی بار‏ها اعلام کرده است که کار کمیسیون انتخابات با بن‏بست دچار است.
براساس اظهارات اعضای ارشد کمیسیون انتخابات، مواد اساسی انتخاباتی به کشور انتقال یافته و کار آماده‏گی برای برگزاری انتخابات آغاز شده است.
کمیسیون انتخابات ۲۸۰۰ کارمند برای دفاتر ولایتی خود استخدام کرده است و درعین حال، فهرست رای دهنده‏گان نیز در حال نهایی شدن قرار دارد.
تمامی این‏ها نشان می‏دهد که کمیسیون انتخابات مصمم به برگزاری انتخابات است.
اما کاری که تا کنون نشده، حل و فصل اختلافات انتخاباتی است. احزاب سیاسی و نیرو‏های سیاسی کشور همچنان روی طرح خود پا فشاری دارند و تاکید می‏کنند در صورتی که اصلاحات انتخاباتی و خواسته‏های مشروع آن ها برآورده نشود، در این پروسه شرکت نمی‏کنند و انتخابات را تحریم خواهند کرد.
گلبدین حکمتیار، روز گذشته در یک نشست خبری اعلام کرد که « انتخابات» بدیل ندارد و او از تقلب انتخاباتی سخت نگران است. در حال حاضر، نیرو‏های سیاسی و افکار عمومی کشور هیچ نوع باور و اعتماد به کار کمیسیون انتخابات ندارد و این خود همان بن‏بست انتخاباتی است.
انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ هر طور که بود گذشت و نباید آن رسوایی یک‏بار دیگر واقع شود. احزاب سیاسی ترس شان از وقوع تقلبات انتخابات دور گذشته است. این نگرانی در صحبت بسیاری از چهره‏های سیاسی کاملن روشن است.
عطا محمد نور رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی در دیدار با معاون ویژه دبیر کل ملل متحد گفته انتخابات باید به گونه شفاف برگزار شود و پریشانی ما از تکرار تقلب است.
حاجی محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی نیز دقیقاً همانند آقای نور نگران انتخابات است. او گفته که حکومت سرگرم مهندسی کردن انتخابات پیش رو است.
به باور احزاب سیاسی، کمیسیون انتخابات « مستقل » نیست و گوش به فرمان ریاست‏ جمهوری است.
بهتر است که کمیسیون انتخابات در مدت زمان باقی مانده اندکی خود را تکان بدهد و بخشی از نگرانی‏ها را رفع نماید. سوا از احزاب سیاسی و افکار عمومی، نهاد‏های ناظر بر انتخابات هم به عملکرد کمیسیون انتخابات چندان باور ندارند. یوسف رشید رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان شب گذشته در طلوع نیوز ‏گفت که با این اوضاع اگر انتخابات برگزار شود برای ثبات سیاسی کشور خطر ناک خواهد بود و احتمال جنجال‏های انتخابات دور گذشته ریاست جمهوری می‏رود.
به باور نویسنده، احزاب سیاسی با کمیسیون انتخابات و حکومت خیلی فوری برای شکستن این بن‏بست گام بردارند و اولویت شان را برگزاری یک انتخابات شفاف قرار بدهند.
مسئولیت اصلی به دوش کمیسیون انتخابات است. این نهاد برگزار کننده انتخابات است و لازم است که ظرفیت حل این چالش‏‌ها را داشته باشد.
متاسفانه در چند ماه اخیر، حکومت که متهم به دخالت و تقلب در انتخابات است، عوض تامنیت امنیت برای برگزاری انتخابات، خود را طرف قرار داده است و براساس گزارش‌‏ها در مورد خواسته‌‏های احزاب زور گویی می‏‌کند.
اکنون گروه طالبان در بخش‏‌های مختلف کشور مسلط است و بدون شک تحرکات این گروه و ناامنی یک چالش دیگر برای انتخابات پیش رو است.
از مسئولیت‌‏های شخص رییس‏ جمهور فراهم کردن زمینه یک انتخابات شفاف است. ریاست جمهوری و نهاد‏های امنیتی و دفاعی کشور پیش از رفتن به پای صندوق‏های رای، امنیت را تامین کنند و شرایط را طوری مهیا بسازند که مردم با خیال راحت در این روند دمکراتیک حضور یابند.
چنانچه تمامی‏ طرف‏ها تاکید می‏کنند که انتخابات برای حیات سیاسی کشور یک «فرصت» است، کمیسیون انتخابات مسئولیت دارد از این فرصت نگه‏داری کند و اجازه ندهد که بار دیگر شاهد فاجعه باشیم.
وضعیت فراوان آشفته است و همه چیز وابسته چگونگی کار کمیسیون است.
بن‏بست در انتخابات خطرناک است و اگر کمیسیون انتخابات معنا و مهفوم بن‏بست را به درستی پی نبرده است، پس از همین حالا بهتر خواهد بود که برای انتخابات دعا کنیم.
به تازه‏گی جان کری وزیر خارجه پیشین امریکا، در کتاب خاطرات خود در مورد انتخابات سال ۱۳۹۳ و شکل گیری حکومت وحدت ملی چیزی‏هایی گفته.
جان کری نوشته که برای جلوگیری از یک جنگ داخلی این حکومت ایجاد شد و رییس‏ جمهور غنی، پیشنهاد چنین حکومتی را مطرح کرد. این که انتخابات پیش رو با سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری دور گذشته مواجه می‏شود یانه، بسته‏گی به کار کمیسیون انتخابات دارد.

در وصف این خطرات، برای رهبری کمیسیون انتخابات فعلی شرم آور خواهد بود که از گذشته عبرت نگرفته باشند.
جلال فرامرز- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا