آخرین اخبارافغانستانسیاست

انوری:

کمیسیون ویژه بررسی نامزدان متهم، با نامزدان برخورد سلیقه‌ای دارد

سید خلیل‌الله انوری رییس حزب حرکت مردم افغانستان که امروز چهارشنبه(۱۷ اسد) در نشست خبری تحت عنوان فعالان حقوق بشر در پیوند به مشکلات نامزدان انتخاباتی پارلمانی در کابل صحبت می‌کرد، گفت: کمیسیون ویژه بررسی نامزدان متهم، بر خورد سیلقه‌ای درمورد کاندیداها دارد.


سید خلیل‌الله انوری رییس حزب حرکت مردم افغانستان که امروز چهارشنبه(۱۷ اسد) در نشست خبری تحت عنوان فعالان حقوق بشر در پیوند به مشکلات نامزدان انتخاباتی پارلمانی در کابل صحبت می‌کرد، گفت: کمیسیون ویژه بررسی نامزدان متهم، بر خورد سیلقه‌ای درمورد کاندیداها دارد.
به گزارش خبرگزاری دید، سید خلیل‌الله انوری رییس حزب حرکت اسلامی مردم افغانستان، گفت: تا زمانی که حکم محکمه بالای یک شخص متهم جاری نشود، آن شخص مجرم نیست و سلب حقوق آن‌ها درهیچ قانون قابل قبول نیست.
کمیسیون ویژه بررسی نامزدان متهم به عضویت یا فرماندهی گروه‌های مسلح غیر قانونی، ۲۵ نامزد مجلس نمایندگان را از فهرست نهایی نامزدان حذف کرده است.
آقای انوری گفت: سلب صلاحیت بعضی کاندیدان از حق کاندیداتوری شان ازسوی کمیسیون ویژه بررسی نامزدان متهم، بدون اثبات جرم، تنها با یک اتهام مشابه یک کار طنزآمیز است.
رییس حرکت اسلامی مردم افغانستان با بیان این که رفع چالش‌های افغانستان با انتخابات همه‌شمول حل می‌گردد، گفت: کمیسیون حق ندارد که بر خورد سیلقه‌ای درمورد کاندیدا داشته باشد.
وی افزود:« ما موردی را در شمال کشور سراغ داریم که یک اتهام بالای دو کاندیدا وارد است، اما یکی از طرف کمیسیون برائت می‌گیرد دیگری گفته می‌شود سلب صلاحیت شده است این که چگونه، وضاحت وجود ندارد.»
انوری هشدار می‌دهد ادامه این روند، انتخابات را لکه‌دار ساخته و کشور را به بحران می‌برد.
سید خلیل‌الله انوری گفت:« هرنوع تلاش و اقدام که انتخابات را لکه‌دار سازد و حقوق شهروندان را مد نظرنگیرد بدون دلایل معقول یک کاندید را سلب صلاحیت کنند نتایج خطیر را درکشور به دنبال خواهد داشت.»
انوری از کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌خواهد که شیوه کاری را که در سلب صلاحیت کاندیدا پیش گرفته است، علنی سازد که چگونه کار می‌کند و ازکار سیلقه‌ای جداً دوری کند.
در همین حال، حمیرا ثاقب فعال مدنی می‌گوید:« اگر روند بررسی اتهامات کاندیداهای ولسی جرگه شفاف و درحضور رسانه‌ها صورت نگیرد، این روند در پروسه انتخابات، زنان را آسیب پذیر خواهد کرد.»
خانم ثاقب گفت: به اساس معلومات ما یک تعداد از زنان کاندیدا بدون کدام دلایل توسط کمیسیون ویژه بررسی نامزدان متهم، از لیست ابتدایی حذف شده است.
درهمین حال، لیاقت‌علی امینی رییس موسسه توسعه و دمکراسی می‌گوید: چالش‌ها درباره انتخابات بدتر از گذشته شکل گرفته است و ادامه این روند دمکراسی را درافغانستان نابود خواهد ساخت.
وی با بیان این که مدیریت کمیسیون‌های انتخاباتی ضعیف است، گفت: کمیسیون شکایات انتخاباتی در قسمت زورگویان انعطاف نشان داده است و برخی زورگویان دوباره به لیست ابتدایی راه یافته‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا