آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلسیاست

آتش‌بس سه روزه منجر به صلح دایمی خواهد شد؟

ممکن است آتش‌بس سه روزه میان حکومت افغانستان و گروه طالبان هر دو طرف را اندکی نزدیک کند، اما بدون شک سبب نخواهد شد که طالبان بدون امتیاز حاضر شود سه روز آتش‌بس را تداوم بخشد.


گروه طالبان برای اولین‌بار یک آتش‌بس سه روزه را با حکومت افغانستان در سه روز عید اعلام کرده است. این گروه به نیروهایش دستور داده است عملیات خود را متوقف کنند. هرچند طالبان گفته که حملات‌ شان بالای نیروهای امریکایی در افغانستان را ادامه خواهد داد.
این حرکت طالبان در پی تقاضای محمد اشرف غنی از این گروه مبنی بر احترام به آتش‌بس یک‌ جانبه کوتاه ‌مدت که از سوی حکومت در جریان تعطیلات عید به اجرا در خواهد آمد، آمده است.
در طول دو دهه‌ گذشته، پیشنهادات آتش‌بس موقت بسیاری از سوی دولت ارایه شده اما هیچ‌ یک پاسخ مثبت طالبان را به همراه نداشته است . تصور می‌‌شد که طالبان بیش‌ ازحد چند پارچه شده و در عین حال سران این گروه به پیروزی ‌شان در این جنگ بیش از حد مطمئن هستند.
حالا به نظر می‌رسد که فشار پاکستان بر شورای طالبان که اعضای آن عمدتاً در شهر مرزی پاکستان، کویته، مستقرند به وادار کردن طالبان برای موافقت با آتش‌بس کارگر و سودمند واقع شده است.
به گفته لیزا کورتیس معاون دستیار دونالد ترامپ، واشنگتن برای آوردن صلح در افغانستان تلاش‌های چندگانه‌ را دنبال کرده است و یکی از مهم ترین اجزای آن این بوده که مطمئن شود پاکستان در این میان نقش سازنده‌‌ای ایفا می‌کند.
رییس ستاد ارتش پاکستان که با رییس جمهور غنی و داکتر عبدالله دیدار و گفت‌وگو کرده است گفت که اسلام‌آباد از مذاکرات صلح به رهبری حکومت افغانستان حمایت خواهد کرد.
خواسته‌ اصلی طالبان برگزاری مذاکرات مستقیم با امریکا است؛ چیزی که چندین سال می‌شود آن‌ها خواهانش هستند. این گروه با دولت غنی گفت‌وگو نمی ‌کند؛ زیرا از دید آن‌ها این دولت دست‌نشانده امریکا است و تا آن جا که به طالبان مربوط می‌شود، این امریکا‌یی‌ها اند که باید اولین امتیازات را بدهند.
به تازه‌گی رهبر گروه طالبان در پیامی به مناسبت فرارسیدن عید از امریکایی‌ها خواستار گفت‌وگوی مستقیم با این گروه شده و در بخشی از پیامش یک بار دیگر خواهان خروج نیروهای ایتلاف به رهبری ایالات متحده امریکا از افغانستان شده است.
انتظار می‌رود که آتش‌بس سه روزه با گروه طالبان منجر به صلح دایمی در افغانستان شود. عطا محمد نور از چهره‏های شاخص سیاست افغانستان که سال‌ها به عنوان اپوزیسیون از سیاست‌های حکومت مرکزی انتقاد کرده است در خصوص آتش‌بس سه روز گفته که امیدوار است این آتش‌بس تداوم پیدا کند و جنگ چندین دهه در افغانستان پایان یابد.
هر چند در این اواخر دیده می‌شود که تلاش‌های جهانی به منظور پایان جنگ و مذاکره با گروه طالبان در حال انجام است، اما با این همه هیچ نشانه‌ وجود ندارد که بربنیاد آن قبول کنیم که آتش‌بس سه روزه با طالبان آغازی برای صلح باشد، زیرا ایالات متحده امریکا به عنوان حامی کابل و پاکستان به عنوان بزرگترین حامی هراس‌افکنان در سطح منطقه در مورد با ثبات ساختن افغانستان تلاش صادقانه به خرج نمی‌دهند.
ممکن است آتش‌بس سه روزه میان حکومت افغانستان و گروه طالبان هر دو طرف را اندکی نزدیک کند، اما بدون شک سبب نخواهد شد که طالبان بدون امتیاز حاضر شود سه روز آتش‌بس را تداوم بخشد. طالبان بار ها خواستار خروج نیروهای امریکایی از خاک افغانستان شدند و از سویی دیگر امریکایی‌ها هم تصمیم بیرون شدن را ندارند.
در فرجام، اگر امریکایی‌ها که طالبان آن‌ها را به عنوان طرف خود در مورد افغانستان به رسمیت می‌شناسند با گروه طالبان وارد مذاکره شود که بعید به نظر می‌رسد، روشن خواهد شد که این گروه تحت چه شرایطی دست از جنگ بر می‌دارد.
اختر سهیل خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا