آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

آتش‌بس نباید از موقف ناتوانی باشد

گروه طالبان در پیام عید قربان خود هیچ اشاره‌ای به درخواست حکومت افغانستان نکرده وتنها از امریکایی‌ها خواسته که در جریان مذاکرات با طالبان صادق باشند.


حکومت افغانستان در آستانه عید قربان به طالبان پیشنهاد سه ماه آتش‌بس را داده است. مشروط بر این که این پیشنهاد از سوی گروه طالبان پذیرفته شود. در عید فطر هم حکومت با طالبان سه روز آتش‌بس داشت.
محمد اشرف غنی رییس جمهو کشور گفته است که تصمیم آتش‌بس با طالبان پس از مشوره با اقشار مختلف کشور گرفته شده است.
گروه طالبان در پیام عید قربان خود هیچ اشاره‌ای به درخواست حکومت افغانستان نکرده وتنها از امریکایی‌ها خواسته که در جریان مذاکرات با طالبان صادق باشند.
در عید گذشته که طالبان سه روز با مردم افغانستان در آتش‌بس بود، مردم انتظار داشتند که نبرد هفده ساله پایان یابد و این سه روز منجر به آشتی دایمی شود که نشد. درست است که در یک سال گذشته رییس جمهور غنی تلاش‌هایی به منظور پایان جنگ و صلح با طالبان داشته است، اما تا زمانی که حکومت افغانستان در روند مذاکره با طالبان موقف خود را روشن نسازد طالبان خواست حکومت کابل را جدی نمی‌گیرد.
از چندی بدین‌سو مذاکرات رسمی میان اعضای گروه طالبان با مقامات امریکایی در دفتر قطر انجام شده است. با شروع این مذاکرات انتقادات گسترده مطرح شد که چرا حکومت در روند مذاکره با طالبان از متن به حاشیه لغزیده است. طالبان در چهار سال گذشته هرگز حکومت افغانستان را جدی نگرفته است. به باور آن‌ها کابل مشروعیت حقوقی و سیاسی ندارد. انجام مذاکرات طالبان و امریکایی‌ها، ضربه سنگین به حکومت است. امریکا با نشستن روی میز مذاکره با طالبان کمک کرده است که حکومت نزد طالبان بیشتر از گذشته غیر مشروع جلوه کند.
جغرافیای جنگ در افغانستان است و این مسئله ایجاب می‌نماید که حکومت کابل باید در روند مذاکره با طالبان نقش اساسی داشته باشد. هر نوع تلاشی که در آن حکومت غایب باشد، بدون شک که نتیجه مملوسی در پی نخواهد داشت. همین اکنون طالبان در بخش‌های مختلف کشور با نیروهای امنیتی کشور درگیر جنگ اند. به تازه‌گی ولسوالی بلچرغ فاریاب در شمال کشور به دست طالبان سقوط کرد. طالبان امروز صبح سه موتر مسافربری را از مسیر تخار- کندز ربودند. تمام این موارد نشان می‌دهد که این گروه هنوز تاکید روی جنگ دارد و از جانب دیگر تصمیم ندارد به راحتی و بدون امتیازات کلان دست از خشونت بردارد.
تحلیل‌گران سیاست افغانستان به این باورند که پیشنهاد آتش‌بس از سوی حکومت به طالبان، موجب قوت گرفتن مخالفان مسلح دولت می‌شود و حکومت کابل نباید از موضع ناتوانی طالبان را به صلح و آتش‌بس دعوت کند. طالبان خوب می‌داند که حکومت کابل و ایالات متحده امریکا، در برابر آن‌ها شکست خورده است. حکومت کابل و حامیان آن باید به طالبان این باور را بدهد که پیشنهاد آتش‌بس و آغاز مذاکره با این گروه به معنای ناتوانی کابل و واشنگتن نیست.
در جنگ غزنی روشن شد که طالبان هنوز می‌تواند یک شهر را آتش بزند و آدم بکشد. غزنی در چند کیلومتری پایتخت به دست طاللبان سقوط کرد.
به باور نویسنده، تا که به طالبان در میدان نبرد ضربه‌های کاری وارد نشود، پیشنهادات حکومت را جدی نمی‌گیرد. رییس جمهور در دومین نشست پروسه کابل، پیشنهاد بی‌سابقه به طالبان داد و از این گروه خواست به عنوان یک جریان سیاسی فعالیت کند. طالبان پیشنهاد رییس جمهور غنی را رد کرد و از امریکا خواست که با این گروه داخل مذاکره شود.
فرامرز دولت آبادی- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا