آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

اتاق نظارت از انتخابات ایجاد شود

نمایندگان احزاب سیاسی که روز یک‌شنبه ( ۲۶ حمل ) در کابل صحبت می‌کردند، از حکومت خواستند که به منظور نظارت بیشتر از کار کمیسیون، «اتاق نظارت احزاب سیاسی در ساختار کمیسیون مرکزی و کمیسیون‌های ولایتی انتخابات» را ایجاد کند.
این نماینده‌گان احزاب می‌گویند که حکومت باید زمینه‌ نظارت احزاب سیاسی بر تمام ‌پروسه‌های انتخاباتی را فراهم کند و به گفته‌ آن‌ها، هر تصمیم و اقدام کمیسیون‌های انتخاباتی باید با نظارت و اشراف احزاب سیاسی انجام شود.
به گزارش خبرگزاری دید، حدود ۳۰ حزب و جریان سیاسی بر تحقق این خواست تاکید کردند. نمایندگان احزاب جمعیت، جنبش ملی، حزب اسلامی، وحدت اسلامی و وحدت اسلامی مردم افغانستان از مهم‌ترین احزابی بودند که نماینده‌گان آن‌ها در نشست خبری روز گذشته حضور داشتند.
با این حال، نمایند‌گان احزاب سیاسی از کمیسیون مستقل انتخابات می‌خواهند که زمینه‌ رای‌دهی را برای تمام اتباع کشور فراهم کند.
در اعلامیه‌ احزاب سیاسی آمده است که برای تمام باشنده‌گان افغانستان، اعم از مهاجرین، بی‌جاشدگان داخلی و کسانی که در مناطق ناامن به سر می‌برند، زمینه‌ استفاده از حق رای‌ دهی فراهم شود.
این نمایندگان همچنان تاکید کردند، مرکزهایی که در ولایت‌های مختلف به دلایل امنیتی حذف شده‌اند، دوباره بررسی دقیق شوند و گزارش آن در اختیار احزاب سیاسی قرار گیرد.
احزاب سیاسی می‌گویند که جلو هدر رفتن آرای مردم باید گرفته شود چون به باور این احزاب، در انتخابات پارلمانی قبلی به دلیل نظارت ضعیف، ۶۲ درصد آرای مردم ضایع شد و پارلمان بر اساس ۳۸ درصد آرا شکل گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا