آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

اتحادیه عرب دنباله رو سعودی: دخالت ایران در کشورهای عربی قابل قبول نیست

نشست اتحادیه عرب با حضور مسئول سیاست خارجی اتحدیه اروپا و غیر حاضری قطر و سوریه در ظهران عربستان سعودی برگزار شد.
اقدامات ایران در منطقه و سوریه موضوعات اصلی نشست اتحادیه عرب را تشکیل می‌داد و تمام اعضای حاضر این اتحادیه از حملات موشکی امریکا و متحدانش به سوریه حمایت کردند.
به نقل از یورونیوز، اتحادیه عرب در نشست روز یک شنبه خود استفاده «مجرمانه» از تسلیحات شیمیایی را در سوریه محکوم کردند و خواستار تحقیقات بین‌المللی در این ارتباط شدند.
گفته شده که اکثریت اعضای اتحادیه عرب از حملات موشکی ایالات متحده امریکا، بریتانیا و فرانسه به سوریه حمایت کرده‌اند، این در حالی است که عراق و لبنان این حملات را محکوم کرده‌اند.
نشست اتحادیه عرب با سخنرانی عبدالله دوم پادشاه اردن آغاز شد. اردن که ریاست دوره‌ای اتحادیه عرب را برعهده داشت آن‌ را به عربستان سعودی تحویل داد.
عبدالله دوم با اشاره به لزوم حل بحران سوریه اظهار داشت:« ما حامی راهکار سیاسی برای بحران سوریه هستیم که همه طرف‌های سوری را شامل شود و بازگشت آوارگان را تضمین کند.»
دومین سخنران این نشست ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی بود که سخنرانی خود را با مقصردانستن حوثی‌ها و آنچه مداخلات ایران در امور کشورهای عربی خوانده می‌شود، آغاز کرد.
پادشاه عربستان با بیان این‌که چالش تروریزم از خطرناک‌ترین چالش‌های پیش رو است افزود:« به شدت اقدامات تروریستی ایران را در منطقه عربی محکوم می‌کنیم.»
در همین حال، احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب هم در صحبت‌هایی مشابه با ملک سلمان، ایران را مسئول ناامنی و مشکلات در یمن دانست و از کشورهای عربی خواست:« اقدامات مخرب ایران از طریق حوثی‌ها» را محکوم کنند.
دبیرکل اتحادیه عرب گفت:« ایرانی‌ها از ناامنی در یمن سواستفاده و علیه دولت قانونی این کشور کودتا کردند.»
سخنران بعدی این نشست فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود که با اشاره به تنش‌ها در فلسطین، به وجود آمدن دو کشور را تنها راه حل بحران در فلسطین خواند.
عبدالفتاح سیسی رییس جمهوری مصر دیگر سخنران این نشست، به موضوع سوریه اشاره کرد و خواهان تعیین سرنوشت این کشور تنها از سوی مردم سوریه شد:« سوريه سرزمینی عربی است که جز طبق خواست مردمش، نباید سرنوشتش رقم بخورد. قاهره از تشدید تنش نظامی درسوریه نگران است. برخی در منطقه حقوق همسایگان را برای افزایش نفوذ خود تضییع می‌کنند.»
از موارد مهم دیگر در این نشست، پیام ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه بود که در آن برهمکاری روسیه و کشورهای عربی در مرحله پس از داعش اشاره شده و تاکید شده است که باید با تروریزم در منطقه با احترام به تمامیت ارضی کشورهای عربی صورت بگیرد.
قطر و سوریه دو کشور عربی است که در این نشست حضور نداشتند. عضویت سوریه از سال ۲۰۱۱ به حالت تعلیق در آمده و امیر قطر نیز در آن شرکت نکرده بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا