آخرین اخباراجتماعافغانستانخبر های مهمسیاست

«اجماع جوانان افغانستان» در سطح ملی گسترش می‌یابد

تجربه روشن ساخته است که حکومت ها در ۱۵ سال اخیر به مشارکت جوانان در ساختار حکومت و برنامه های ملی نگاه سمبولیک وسطحی داشته اند. برای نابودی چنین تفکری نیاز است تا نسل جوان با دغدغه های کلان داخل بحث انتخابات ریاست جمهوری شود

روز گذشته پنج شنبه ۶ جدی « اجماع جوانان افغانستان» در ولایت بلخ رسماً اعلام موجودیت کرد. بربنیاد اظهارات شورای رهبری اجماع جوانان افغانستان، قرار است این اجماع فراتر از بلخ به دیگر بخش‌های کشور گسترش یابد. در آستانه انتخابات ریاست جمهوری شماری از جوانان در بلخ این اجماع را شکل دادند و تعهد دارند که در انتخابات ریاست جمهوری آینده متفاوت تر از گذشته ظاهر شوند و روی مطالبات نسلی شان در انتخابات تاکید و پا فشاری کنند.
روز گذشته تمام سخنران‌ها درصحبت‌های شان روی ضرورت شکل‌گیری چنین جریانی تاکید کردند و گفتند که نیاز است نسل جوان در انتخابات دور جدید، روی مطالبات نسلی کار کنند و در انتخابات پیش رو از دیروز خود درس عبرت بگیرند. متاسفانه در چند دور از انتخابات تجربه شده در افغانستان نسل جوان در انتخابات حضور مصرفی و درعین حال منفعل داشته اند. در انتخابات‌های گذشته این نسل بدون داشتن کدام دغدغه جدی، تنها نقش شرکت کننده داشته.
انتظار می‌رود که در انتخابات ریاست جمهوری جدید چنین نشود و تاریخ گذشته تکرارنشود. اجماع جوانان افغانستان به میان آمده است تا نسل جوان را بسیج نماید و با آجندای مشخص و تعریف شده در انتخابات ریاست جمهوری حضور پیدا کنند.
از دید سن و سال اگر نگاه کنیم نسل جوان در افغانستان یک نیروی اکثریت است. این اکثریت در صورتی که در روند انتخابات بسیار جدی داخل شود؛ بدون شک برای این نسل پیامد های بسیار قشنگ خواهد داشت. این نسل اگر تنبلی نکند، می تواند از انتخابات که یک فرصت است به بهترین شکل ممکن استفاده کند.
در ۱۵ سال گذشته در تمام انتخابات ها خواست و مطالبات نسل جوان یک بحث رنگ باخته و درعین حال غایب بوده. به باور بنده نسل جوان می تواند در چگونه شکل گیری حکومت در انتخابات سخت تاثیر داشته باشد. امیدواری بر این است که اکنون این نسل از فرصت استفاده کند و در انتخابات با دست پر شرکت کند.
خوشبختانه در اعلامیه اجماع جوانان افغانستان روی مطالبات نسلی خوب اشاره شده است. این اجماع در اعلامیه خود روی ۶ مورد انگشت گذاشته است.
۱- ایجاد وزارت امور جوانان
۲- جوان گرایی در ادارات دولتی
۳- پایین آمدن سن تقاعد
۴- جایگزینی تخصص به جای تجربه کاری
۵- تغییر در نظام آموزشی و آموزش مهارت برای جوانان
۶- حمایت از جوانان در سکتور خصوصی
با این همه قرار است اجماع جوانان افغانستان مطالبات نسلی جوانان در آینده نزدیک به صورت مفصل تهیه کرده و در اختیار رسانه ها و جناح های انتخاباتی قرار دهد.
عبدالشید ثاقب رییس اجماع جوانان افغانستان می گوید هر نامزد و جناحی که در انتخابات ریاست جمهوری محقق شدن مطالبات نسل جوان را پذیرفت و ضمانت اجرایی داد، این اجماع به مان نامزد یا جناح رای خواهد داد.
به باور اجماع جوانان افغانستان، میان نسل جوان و بزرگان کشور یک رابطه معیوب وجود دارد که در انتخابات ریاست جمهوری این رابطه معیوب باید از میان برداشته شود.
اعضای رهبری این اجماع تاکید می کنند که حکومت ها حضور جوان و توانایی این نسل را انکار می کند و به بهانه اینکه آینده مال جوان است، از جوان گرایی جلوگیری می کنند.

بحث شکل گیری اجماع جوانان افغانستان در یک هفته اخیر مطرح شد و در این مدت بسیار اندک از سوی جوانان به گونه گسترده استقبال شد. جوانان زیادی از دیگر بخش های کشور به شمول پایتخت تماس گرفتند و منتظر هستند که در هماهنگی با این اجماع در مورد خواسته های نسل جوان در انتخابات کار کنند.

از عمده ترین خواست های اجماع جوانان افغانستان یکی بسیج نیروی جوان است. نیروی که اگر در کنار هم قرار بگیرند هر نامزد و جناحی تلاش خواهد کرد تا با این نسل دیالوگ کند.
تجربه روشن ساخته است که حکومت ها در ۱۵ سال اخیر به مشارکت جوانان در ساختار حکومت و برنامه های ملی نگاه سمبولیک وسطحی داشته اند. برای نابودی چنین تفکری نیاز است تا نسل جوان با دغدغه های کلان داخل بحث انتخابات ریاست جمهوری شود.

جمهوری اعتماد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا