آخرین اخبارجهانسیاست

ادامه واکنش‌ها به نشر گزارش وزارت خارجه امریکا؛ پنس: ترامپ نظامیان را در افغانستان نگه می‌داشت

خبرگزاری دید: در ادامه واکنش‌ها به نشر گزارش وزارت خارجه ایالات متحده در مورد خروج از افغانستان، معاون دونالد ترامپ گفته به رغم امضای توافق‌نامه دوحه، نظامیان را در افغانستان نگه می‌داشت.

مایک پنس معاون رییس جمهور پیشین امریکا در تازه‌ترین اظهاراتش در مورد خروج فاجعه‌بار نظامیان امریکایی از افغانستان گفته که حکومت ترامپ به رغم امضای توافق‌نامه دوحه، در برابر قدرت‌گیری طا-لبان متفاوت‌تر از بایدن عمل می‌کرد.

پنس این اظهارات را روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس مطرح کرده است.

او تاکید کرده که به‌رغم توافقی که دولت ترامپ با طا-لبان انجام داده بود، هزاران نیروی امریکایی در افغانستان باقی می‌ماندند که بر اساس آن، نیروهای ایالات متحده تا ماه می ۲۰۲۱ خارج می‌شدند.

وی خاطرنشان کرده است: این را با اعتقاد کامل می‌گویم که اگر حکومت ما می‌بود، خروج فاجعه‌بار از افغانستان هرگز اتفاق نمی‌افتاد. چون، ما طا-لبان را به توافق پابند نگه می‌داشتیم.

معاون ترامپ افزوده است که باید تعدادی از نیروهای امریکایی پس از پایان رسمی ماموریت ایالات متحده در افغانستان باقی می‌ماندند، تا با گروه‌های تروریستی در افغانستان و منطقه مبارزه می‌کردند.

او به حضور نیروهای امریکایی در سوریه اشاره کرد که هنوز هم پس از پایان ماموریت علیه داعش، در این کشور باقی مانده‌اند.

به گفته مایک پنس، طا-لبان با تسخیر مزارشریف توافق‌نامه دوحه را نقض کردند.

او افزوده است: زمانی که طا-لبان توافق‌نامه را نقض کردند و شهر مزارشریف را تسخیر کردند، جو بایدن، کار خاصی نکرد. این سر آغاز رقم خوردن فاجعه در افغانستان بود.

گفتنی است که وزارت خارجه امریکا به درخواست کانگرس به تازگی گزارشی را در مورد خروج از افغانستان نشر کرد که در آن دولت‌های ترامپ و بایدن را مقصر خروج فاجعه‌بار دانسته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا