آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

از استراتژی ترامپ تا واقعیت افغانستان؛ امریکا جنگ افغانستان را باخته است

تحرکات گسترده طالبان، تصرف شهر ها و ولسوالی ها به دست این گروه، روشن می‌سازد که راهبرد دولت امریکا در جنگ افغانستان ناکام بوده است.


محمد اشرف غنی و داکتر عبدالله رهبران حکومت وحدت ملی این روزها بیشتر از گذشته تلاش دارند از راهبرد ایالات متحده امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا دفاع کنند. راهبرد امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا دست کم یک سال پیش از سوی امریکا اعلام شد.
حلقات سیاسی و کشورهای منطقه به شمول پاکستان، ایران و روسیه تاکید نمودند که این راهبرد به سود ثبات سیاسی و امنیتی افغانستان نخواهد بود.
حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور واکنش خیلی تند داشت. کرزی در سفرش به روسیه و ایران گفت که راهبرد جدید کاخ سفید به معنای ادامه جنگ در افغانستان است.
در کنار این راهبرد، پیمان امنیتی کابل و واشنگتن نیز با انتقاد رهبران سیاسی و مجلس نمایندگان مواجه شده است. چندی پیش برخی از احزاب سیاسی خواهان لغو این قرار داد شدند.
همایون همایون معاون اول مجلس نمایندگان در مورد این پیمان امنیتی گفت که گروه طالبان نبست به هر زمان دیگر قوت بیشتر گرفته و این پیمان امنیتی موجب تامین امنیت در کشور نشده است.
تحرکات گسترده طالبان، تصرف شهر ها و ولسوالی ها به دست این گروه، روشن می‌سازد که راهبرد دولت امریکا در جنگ افغانستان ناکام بوده است.
براساس گزارش روزنامه نیویارک که در هفته گذشته منتشر شد، روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ سرباز از ارتش افغانستان در جنگ با مخالفان مسلح دولت کشته می‌شوند.
براساس یک گزارش تازه، نزدیک به ۷۰ درصد از خاک افغانستان در تصرف گروه طالبان قرار دارد. طالبان در حال حاضر، در برابر نیرو های امنیتی کشور و نیرو های ایتلاف به رهبری امریکا، یک سر و گردن موقف بلند تر دارد.
تمامی این موارد نشان می‌دهد که ایالات متحده در جنگ افغانستان در آستانه شکست قرار دارد.
برخی از آگاهان سیاسی می‌گویند ممکن است امریکایی‌ها همانند ویتنام از جنگ افغانستان نیز فرار کنند.
این روز ها برخی از رسانه‌های غربی تبصره می‌کنند که احتمال خروج امریکایی‌ها از افغانستان وجود دارد.
داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته است که استراتژی دونالد ترامپ برای افغانستان موثر بوده است.
رییس اجرایی حکومت گفته با اعلام استراتیژی امریکا، کشورهای ناتو در امر مبارزه با تروریزم بسیج شدند.
رییس جمهور غنی نیز بارها گفته که استراتژی دولت امریکا برای افغانستان مفید بوده است. رهبران حکومت وحدت ملی در حالی از سیاست نظامی امریکا در افغانستان دفاع می‌کنند که اوضاع امنیتی کشور فراوان نابسامان است.
گروه طالبان هم در میز مذاکره و هم در میدان نبرد حضور مقتدر دارد. با سقوط شهر غزنی به دست طالبان روشن شد که این گروه می‌تواند یک شهر را برای چند روز تصرف کند.
موارد ذکر شده نشان می‌دهد که راهبرد امریکا در افغانستان شکست خورده و باید در این خصوص تجدید نظر شود، در غیر آن فاجعه خلا قدرت و جنگ داخلی خیلی هم دور از ذهن نخواهد بود.
جلال فرامرز- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا