آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

نبیل:

از خروج نیروهای خارجی پاکستان نظارت می‌کند/ به طالبان پول توزیع می‌شود/ بدون اجماع ملی به مذاکرات نرویم

رحمت‌الله نبیل از نامزدان ریاست جمهوری کشور می‌گوید، اطلاع دقیق دارد که از روند خروج نیروهای خارجی پاکستان نظارت می‌کند، به طالبان پول توزیع می‌شود و کشور در یک حالت فوق‌العاده بحرانی قرار دارد.

رحمت‌الله نبیل از نامزدان ریاست جمهوری کشور می‌گوید، اطلاع دقیق دارد که از روند خروج نیروهای خارجی پاکستان نظارت می‌کند، به طالبان پول توزیع می‌شود و کشور در یک حالت فوق‌العاده بحرانی قرار دارد.
به گزارش خبرگزاری دید، رحمت‌الله نبیل که در یک نشست خبری امروز دوشنبه(۲۵ حوت) در کابل صحبت می‌کرد، گفت که بالای حکومت، سیاسیون، طالبان و خلیلزاد در روند صلح اعتماد ندارد چون هر کدام به منافع خود می‌اندیشند.
نبیل افزود، اطلاع دارد که میان طالبان و امریکایی‌ها تبادل اطلاعات صورت می‌گیرد، به آنان زیر نام مبارزه با داعش پول توزیع می‌شود و زلمی خلیلزاد نیز هیچ گاه حرف دقیقی در مورد روند صلح نمی‌گوید.
نبیل: در شمال و برخی ولایات دیگر اسلحه توزیع می‌شود. داشتن دو حکومت خودش بحران است. تشویش ما این است که برخی گروه‌های نیابتی از کشورهای همسایه وارد جنگ شوند در افغانستان و تشویش بزرگتر ما این است که در مذاکرات صلح سه جناح شرکت کند. در آن صورت طالب شرایط خودش را روی میز می‌گذارد و بازنده حقیقی ما خواهیم بود.
به باور آقای نبیل، مذاکرات صلح طالبان و امریکا روزنه کوچکی بود برای مردم افغانستان، ولی آن روزنه به زودی بسته شد و اکنون امید زیادی برای صلح باقی نیست.
این سیاست مدار کشور می‌افزاید که شخصاً به خلیلزاد باور ندارد چون آقای خلیلزاد تاکنون با هر جناح که نشست داشته یک حرف زده و با جناح دیگر حرف دیگر.
او به نیروهای امنیتی کشور گفت که طرفهای دیگر در بحران صادق نیستند و قوای مسلح کشور نباید وارد مسایل سیاسی شود.
آقای نبیل در مورد خلیلزاد گفت: خلیلزاد به یکی می‌گوید که حکومت موقت می‌آید و تو در راس استی و به دیگری می‌گوید که که اصلاً بحث حکومت موقت در میان نیست. چرا خلیلزاد با ما مشوره نکرده، چون می‌داند که ما از مسایل آگاه هستیم. گاهی دیده می‌شود که خلیلزاد با کسانی یا گروه‌هایی مشوره می‌کند که به پاکستان اطمینان داده شود که مشکلی نیست.
رییس پیشین ریاست امنیت ملی، سیاسیون افغانستان را بخشی از بحران دانسته و تصریح کرد که بخشی از سیاسیون صادقانه برای صلح کار می‌کنند، ولی بخشی دیگر مستقیماً از سوی پاکستان و برخی سفارت خانه های دیگر هدایت می‌شوند.
رحمت‌الله نبیل کارنامه حکومت وحدت ملی را در بیش از پنج سال گذشته ناکام خوانده و افزود که با توجه به عقده‌هایی که این حکومت ایجاد کرده، برخی سیاسیون با طالبان هم دست شوند، فاتحه نظام خوانده خواهد شد.
به گفته او، مردم افغانستان در ۲۰ سال گذشته هم به نام تروریزم کشته شدند و هم به نام مبارزه با تروریزم. چون هم به طالبان پول توزیع می‌شود و هم به نیروهای امنیتی ما.
با این همه، رحمت‌الله نبیل وضعیت را فوق‌العاده بحرانی خوانده و توصیه می‌کند که بدون ایجاد اجماع ملی رفتن به سوی مذاکرات صلح جدا برای افغانستان و ارزش‌های اخیر مضر است.
گفتنی است که رییس جمهور غنی و داکتر عبدالله بر سر نتیجه نهایی انتخابات شدیداً اختلاف داشته و هر دو مراسم تحلیف به جا آورده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا