آخرین اخبارافغانستانسیاست

از همهمه‌های ارگ تا موضع سپیدار؛ شناسنامه‌های برقی در گرو جنجال‌های سیاسی

شاه حسین مرتضوی سرپرست‌سخنگوی ارگ در پُستی فیسبوکی نوشته است که از روز گذشته تاکنون بایومتریک شخصیت‌های سیاسی و مقام‌های بلندپایه حکومتی برای توزیع شناسنامه‌های برقی جریان دارد.
از سویی هم، کاخ سپیدار در اعلامیه‌ای، گفته است که مسئله توزیع شناسنامه‌های برقی یکی از قضایای کلان ملی است و نیاز به بحث و دقت بیشتر دارد و از همین سبب ریاست اجرایی خواستار توقف توزیع آن شده بود.
به گزارش خبرگزاری دید، سرپرست‌سخنگوی ارگ در پُستی فیسبوکی با عنوان « آغاز فصل جدید» نگاشته است که از روز گذشته بایومتریک شخصیت‌های سیاسی و مقامات بلندپایه حکومتی برای دریافت شناسنامه‌های برقی آغاز شده است.
شاه حسین مرتضوی در این پُست گفته است:« برای نخستين‌بار شهروندان كشور صاحب تذكره معياری می‌گردد. از ديروز تا حالا بايومتريک شخصيت‌های سياسی و مقام‌های بلندپايه حكومتی جريان دارد.»
آقای مرتضوی گفته است که توزیع شناسنامه‌های برقی خواست شهروندان است و حکومت اراده جدی دارد که آن را عملی کند.
زمزمه‌هایی نیز وجود دارد که محمد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری و خانمش هم برای دریافت شناسنامه‌های برقی بایومتریک شده‌اند.
در همین حال اما، کاخ سپیدار با نشر پیامی گفته است که توزیع شناسنامه‌های برقی یک مسئله کلان ملی است و به بحث و دقت بیشتر نیاز دارد تا اجماع ملی و توافق همگانی در این خصوص به دست آید.
سپیدار افزوده است:« به این اساس و برای دست‌یافتن به اجماع ملی و توافق جمعی و جلوگیری از اختلافات بیش‌تر، ریاست اجراییه خواهان معطل‌شدن توزیع تذکره‌های برقی گردیده بود.»
در اعلامیه سپیدار گفته شده که روز شنبه داکتر عبدالله با رییس جمهور غنی در پیوند به این موضوع صحبت خواهد کرد تا مسئله توزیع شناسنامه‌های برقی در سطح دولت افغانستان به بحث گرفته شود و حل گردد.
گذشته از این، کارشناسان باور دارند که ایجاد پیش‌زمینه برای توزیع شناسنامه‌های برقی و آوردن تدریجی آن روی اخبار و مطالب داغ روز از اقدامات ارگ ریاست جمهوری است تا کم کم از آن «تابو»‌زدایی شده و افکار عمومی آماده پذیرش آن گردد.
با باور آگاهان امور، مردم افغانستان که خواهان درج قومیت در این شناسنامه‌های هستند به صورت تاکتیکی از سوی ریاست جمهوری دور زده شده و همان شناسنامه‌های بدون درج قومیت به خورد آنان داده خواهد شد.
با این همه، موضع‌گیری ریاست اجرایی نشان می‌دهد که خود حکومتی‌ها هم هنوز بر سر توزیع شناسنامه‌های برقی بدون درج قومیت در آن به توافق نرسیده و جنجال دارند.
گفتنی است که توزیع شناسنامه‌های برقی به دلیل اختلاف بر سر درج یا عدم درج کلمه «افغان» و قومیت مردم بار ها به تعویق افتاده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا