آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعه

استخراج معادن بدون داوطلبی به امریکا داده می‌شود

شکیبا هاشمی نماینده قندهار در مجلس نمایندگان با ابراز نگرانی از انحصار عقد قراردادهای معادن از سوی رییس‌جمهور و حلقه خاص قدرت، می‌گوید که قرارداد استخراج معادن بدون داوطلبی از سوی رییس‌جمهور به امریکایی‌ها داده می‌شود.
شکیبا هاشمی در صحبت با خبرگزاری دید می‏‌گوید، گزارش‌‏هایی وجود دارد که قرار‏داد‏های مبنی بر استخراج معادن از سوی شخص رییس‏ جمهور بدون داوطلبی به امریکایی‌‏ها واگذار می‏‌شود.
این عضو مجلس تاکید می‏‌کند که استخراج غیرقانونی معادن افغانستان به گونه گسترده جریان دارد و ادامه این روند به اقتصاد کشور زیان جبران‎ناپذیری خواهد زد.
خانم هاشمی همچنان بیان می‏دارد که ریاست‏ جمهوری با راه یافتن نرگس نهان بحیث وزیر معادن می‎خواست از وی سوء استفاده کند و معادن کشور را در مدیریت خودش داشته باشد.
مبحث استفاده غیرقانونی از معادن کشور و سوء استفاده مقامات حکومتی از آن، از گذشته‎های دور جریان دارد و در زمان حاکمیت کرزی زیاد داغ شد.
گزارش‎های تحقیقی که از سوی رسانه‎ها در مورد قراردادهای معادن و استخراج معدن مس عینک به نشر رسید، نشان می‎داد که زدوبند و سوء استفاده از این موضوع در حد بسیار بلندی وجود دارد.
آنچه در زمان حکومت کرزی نگران کننده بود مسئله فساد در قراردادها بود، ولی آنچه اکنون نگران کننده و خطرناکتر از آن است مسئله انحصار و سوء استفاده حلقه خاص مرکزی قدرت است.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا