آخرین اخبارتحلیلجهانسیاست

استراتژی ترامپ در افغانستان ناکام است، برای رای دهنده امریکایی مهم است؟

نظرسنجی نهاد(PEW) در ماه اکتوبر نشان می‌دهد که ۴۹ درصد مردم این کشور( امریکا) معتقدند ایالات متحده موفق نشده است به اهداف خود در افغانستان، دست یابد.


دو هفته از برگزاری انتخابات میان دوره‌ای کنگره امریکا می‌گذرد و استراتژی ترامپ برای طولانی‌ترین جنگ این کشور خوب پیش نمی‌رود.
تنها در یکی از حملات مرگبار اخیر، یک افسر امریکایی در افغانستان ( هرات )به ضرب گلوله کشته شد و یک فرمانده بلندپایه افغانستانی (جنرال رازق) نیز هفته گذشته هدف حمله مردان مسلح طالبان قرار گرفت.
از طرفی، این جنگ که ۳ میلیارد دالر( به نظر می‌رسد نویسنده دچار اشتباه شده است) در ماه برای مالیه دهندگان( امریکایی) هزینه بر می‌دارد، وارد هژدهمین سال خود شده است.
«بیل روگیو» سردبیر بنیاد دفاع از دمکراسی که سال‌ها این جنگ را مطالعه کرده، گفته است: «هیچ پیش‌رفت وجود ندارد.»
اما همانطور که رای دهندگان به سوی انتخابات می‌روند( رای دهندگان امریکایی)، در حالی که بسیاری فکر می‌کنند بستگی به ترامپ دارد، استراتژی وی برای افغانستان نه تنها بر نتیجه انتخابات میان دوره‌ای کنگره امریکا تاثیر نمی‌گذارد، بلکه عمدتاً در بحث‌های عمومی اصلاً به آن اشاره نمی‌شود.
«فران کومبس» مدیر نشریه «راسموسن» گفته است:«هیچ سوال از قلم نیافتاده است. فقط به گزارش‌های خبری ببینید، شما خیلی کم در باره آن چیزی می‌شنوید.»
فقدان منافع عمومی در رای‌گیری‌های انتخاباتی منعکس شده است. تازه‌ترین نظرسنجی راسموسن از افغانستان در ماه جون، نشان داد که ۲۱ درصد از رای دهندگان فکر نمی‌کنند که ایالات متحده هنوز در حال جنگ باشد و ۲۱ درصد آن‌ها هیچ نمی‌دانند.
از سویی هم، نظرسنجی نهاد(PEW) در ماه اکتوبر نشان می‌دهد که ۴۹ درصد مردم این کشور( امریکا) معتقدند ایالات متحده موفق نشده است به اهداف خود در افغانستان، دست یابد.
ترامپ در ماه اگست سال ۲۰۱۷ استراتژی خود را برای جنوب آسیا و افغانستان اعلام کرد و امیدوار بود که با اعزام ۴ هزار سرباز تازه‌نفس به این کشور، طالبان را به میز مذاکره خواهد کشاند.
اما بیل روگیو گفته است:«هیچ اتفاق تا به حال نیافتاده است.»
پنتاگون همواره تاکید کرده است که این استراتژی کارا است، اما به نظر می‌رسد که برای مردم و رای دهندگان هیچ دستاورد نداشته است.
کومبس اضافه کرده است:« بدون شک، من فکر می‌کنم اگر رهبران مردم به آن توجه بیشتری داشته باشند، مردم بیشتر به آن توجه خواهند کرد.»
از زمان اعزام نیروهای اضافی به افغانستان، خود ترامپ هم جز در مراسم دادن مدال افتخار، به ندرت به این کشور توجه کرده است.
روز سه شنبه، ترامپ در پاسخ به سوالی مبنی بر زخمی شدن یک سرباز امریکایی در افغانستان، گفته است:« ما همواره درباره آن (افغانستان) گفت‌وگو می‌کنیم.»
در ماه جولای، رییس جمهور امریکا خیلی کوتاه در کاخ سفید به افغانستان اشاره کرد و در حالی که میزبان نخست‌وزیر ایتالیا بود گفت:« برای اولین بار، ما پیش‌رفت‌های زیادی در افغانستان داشته‌ایم.»
در همین حال، ترامپ در باره بازبینی روابط امریکا با هم‌پیمانانش و اشتباهات در سیاست خارجی امریکا نیز صحبت کرده است.
در ماه مارچ، علی‌رغم اینکه دولت ترامپ گفته بود که نیروهای این کشور تا زمانی که ایران سوریه را ترک نکرده، در این کشور باقی خواهد ماند، اما ترامپ گفته است که به زودی ۲ هزار نیرویی را که در حال حاضر در سوریه حضور دارند، به کشور بازخواهد آورد.
منبع: واشنگتن اگزمینر
نویسنده: ترویس ج. ترایتن
ترجمه و تلخیص: طاهر مجاب

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا